Zorientujte sa v doplnkoch výživy a vyhnite sa začiatočníckym chybám!

Ak patríte k tým začiatočníkom, ktorí berú cvičene ozaj vážne, určite vás v určitej miere zaujal svet doplnkov výživy. V orientovaní v tomto svete vám pomôže aj náš web, no je veľmi dôležité aby ste nestrácali čas a peniaze zbytočne.  Musíte myslieť na niekoľko dôležitých vecí , prvou z nich je funkčnosť doplnkov výživy. Druhou z nich je ekonomická stránka daného produktu. Tretou je dopad na zdravie, to má veľmi blízko k funkčnosti , aj o tom sa dozviete viac v tomto článku.

 

Aké doplnky výživy potrebujem ? Ak patríte k nováčikom vo fitku, nebudeme vám omieľať o tom že strava a tréning spolu s nemenej podstatnou regeneráciou sú najdôležitejšie. To dozaista viete. Aj na tento článok ste si kliki kvôli tomu, že stravu a tréning máte v skutku dobre nastavenú a chcete vaše snaženie podporiť kvalitnou a dobre nastavenou , fungujúcou doplnkovou výživou. Naozaj nemusíte vo svojej tréningovej taške nosiť sedem dóz, v ktorých sú rozličné produkty. Stačí vám niekoľko z nich.

 

Čo si teda zakúpiť ?

Dôležité je to, aby ste to v začiatkoch vášho snaženia o vybudovanie krajšej postavy  nepreháňali s doplnkami vašej výživy. Vždy je vhodné nechať si istú rezervu do budúcna, „nevystrieľať“ všetko behom niekoľkých mesiacov.

 

  1. Kombinácia doplnkov stravy, ktoré by nemali chýbať vo vašom arzenále

 

Ideme rovno na vec. Srvátkový proteín je mnohými považovaní za kráľa doplnkov výživy. O dôvodoch kvôli ktorým tomu tak je, sme napísali množstvo materiálu na tomto webe. Vo všeobecnosti proteínový prášok získaný z mlieka, poskytuje mnoho výhod pre naše všeobecné zdravie.  Podporuje svalovú hypertrofiu (rast svalov), budovanie sily a regeneráciu (zdroj). Tým, že dodáva do tela všetky  esenciálne aminokyseliny (zdroj).  Ako ho dávkovať ? Odporúčame vám ho skonzumovať po tréningu (vtedy je obdobie, kedy je najdôležitejšie dostať do tela rýchlo stráviteľné bielkoviny), dávka o veľkosti 25-35 g (obsahujúca 25-35 g  čistých bielkovín) je ideálna. Využiť proteín môžete aj ráno, osobne som ale zástancom toho, aby ste ranné bielkoviny získali zo stravy (napríklad vajíčka) a nie z doplnkov  výživy. Prečo ? Pretože často evidujem to, že ľudia skĺznu k zneužívaniu doplnkov výživy a v konečnom výsledku nimi nahradia raňajky a často aj večeru. Proteínový nápoj môže byť vítanou desiatou alebo olovrantom, určite by som ho ale nedával na rovnakú úroveň, na ktorej sú klasické raňajky, obed alebo večera.

 

Impact Whey Protein (výrobca MyProtein) je výbornou voľbou. Kvôli čomu to tak je? Prečítajte si našu recenziu.   Odporúčame vám príchuť chocolate brownie!

Vyberáme ponuku u overeného predajcu

U tohto predajcu zakúpite produkt výhodne s dôrazom na kvalitu a čas dodania

 

 

Ďalším skvelým doplnkom výživy  sú aminokyseliny s rozvetveným reťazcom (BCAA) (zdroj).  Tieto aminokyseliny sa vo významnej miere podieľajú na podpore výkonu a to tak, že znižujú vnímanie únavy (zdroj). Dovolia vám trénovať dlhšie a intenzívnejšie. Ochraňujú svalovú hmotu pred rozpadom v prípade, že ste vo fáze redukčnej diéty. Úžasne podporujú regeneračnú schopnosť organizmu. Veľmi často sa vedie polemika ohľadom dávkovania BCAA.  Odporúčame vám 5 -10 g. Túto dávku skonzumujte  2-3 denne. Doba pred a po tréningu je z hľadiska ich konzumácie najoptimálnejšia. Môžete pridať dávku taktiež pred spaním alebo okamžite po prebudení.

 

BCAA 4:1:1 (od GymBeam) obsahujú až 5 b čistých BCAA v 6 g dávke! Predstavujú výborný pomer medzi cenou, množstvom hlavnej suroviny a kvalitou. Zakúpite po kliknutí sem. Našou obľúbenou príchuťou je pomaranč. Tu nájdete recenziu týchto BCAA .

 

 

Vitamíny a minerály, kĺbová výživa. Tieto kategórie doplnkovej výživy podľa môjho názoru strácajú na popularite. Pritom sú pre telo, jeho zdravie a jeho optimálne fungovanie dôležité a to významnej miere. Vitamíny a minerály  podporia vašu regeneráciu, metabolizmus nutrientov , správne fungovanie a všeobecné zdravie organizmu (zdroj). Komplexná kĺbová výživa  je dôležitá z hľadiska prevencie pred problémami  s kĺbmi (zdroj 1), (zdroj 2). Odporúčame využívať  produkty obsahujúce viacero fungujúcich a overených látok (zdroj). V prípade vitamínov a minerálov konzumujte daný výrobok podľa odporúčaní na etikete. Čo sa týka kĺbovej výživy odporúčame skonzumovať jedno až dve balenia kvalitného produktu za rok. Má to preventívny účinok  a vaše kĺby sa vám poďakujú.

Animal Flex (výrobca Universal Nutrition – séria Animal)  je špičkovým produktom v oblasti výživy kĺbov. O jeho účinnosti sme písali tu. A kde ho kúpite? Napríklad na internetovom obchode GymBeam.

 

 

  1. Funkčnosť a efektivita – najdôležitejšie atribúty doplnkov výživy

 

Pod pojmom funkčnosť a efektivita naozaj nemyslíme to, ako dobre sa dóza s daným produktom otvára a či sa priloženou odmerkou produkt dostatočne dávkuje. Nenechajte sa zmiasť ani pestrofarebným obalom, na ktorom je tá pekná fitneska. Čo je naozaj dôležité ? No predsa to, či sa daný produkt po užití v našom tele využije  a či so sebou tento proces prinesie aj nejaké negatíva. Vstrebávanie produktov znižujú naozaj vo významnej miere zahusťovadlá (guárová guma (zdroj), xantanová guma (zdroj), karboxylmethilcelulóza (zdroj). Napríklad guárová guma vo významnej miere spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka, tomu sa chcete po tréningu určite vyhnúť. Ďalším veľmi nežiaducim javom v produktoch je obsah palmového oleja. Taktiež sa do produktu zakomponuje kvôli lepšej chuti a konzistencii. Treba si ale uvedomiť, že neprináša naozaj žiadne zdravotné pozitíva, ba práve naopak, zvyšuje príjem zdraviu škodlivých nasýtených tukov, čo je pre zdravie nášho organizmu nežiaduce. Týmto všetkým spomínaným látkam v produktoch sa jednoznačne snažte vyhnúť.

 

  1. Zmýšľajte ekonomicky (aj kvôli podpore funkčnosti)

 

Ak študujete etikety daného produktu, zamerajte sa na to či ten konkrétny produkt obsahuje primárne látku, podľa ktorej je pomenovaný (napr. BCAA). Nenechajte sa zavádzať  rôznymi trikmi výrobcov, ktorí ťažia z vašej nevedomosti. Naivný zákazník si zakúpi pekne vyzerajúci produkt od renomovanej značky a ani ho nenapadne myšlienka, že by mohol obsahovať niečo iné než látka, ktorú by daný produkt  obsahovať mal. Sústreďte sa na čo najväčšie percento základnej suroviny (napr. proteínový koncentrát, izolát, kreatín monohydrát). Ak je v názve produktu BCAA, nemal by vo významnej miere obsahovať iné „lacnejšie“ aminokyseliny. Tým sa vyhnete plytvaniu peňazí na to, čo ste v konečnom dôsledku ani nechceli kúpiť . Budete preferovať produkty v tabletovej  alebo v práškovej forme ? Tie práškové jednoznačne vedú po každej stránke. Tablety totiž obsahujú rôzne spojivá, ktoré udržiavajú jej tvar a všetku hmotu pokope.

Tými sa snažme zbytočne nezaťažovať organizmus. Suplement v tabletovej forme bude vždy drahší. Je tomu tak kvôli faktu, že spracovať produkt do formy tabliet alebo kapsúl je finančne náročnejšie. S funkčného ale aj ekonomického hľadiska je verdikt jasný – zvoľte práškový produkt, obsahujúci čo najvyššie percento základnej suroviny,  bez obsahu zahusťovadiel, palmového oleja, s minimom farbív a iných éčok.

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo
      Registrácia nového účtu
      Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
      Reset Password