Arnold Schwarzenegger – Trénujete príliš tvrdo?

Odpovedá legenda kulturistiky, 7-násobný víťaz súťaže Mr. Olympia (najprestížnejší titul v profesionálnej kulturistike federácie IFBB).

 

Otázka:

Čo si myslíte o pretrénovaní? Je to mýtus?

Odpovedá Arnold:

arnold-how-i-overcame-my-weakest-bodyparts_graphics_arnold-series-3

Väčšina -“tréningov” ktoré dnes vidím v gymoch sú kadečím ale… Je v nich príliš veľa šaškovania a dlhých prestávok, málo sústredenia na svaly ktoré sú trénované. Ak sú vaše tréningy bežne takéto, poslednou vecou ktorú potrebujete je zníženie intenzity alebo vypnúť od tréningu. Avšak vy, tvrdo trénujúci s ambíciou skutočného svalového rastu a silových prírastkov, pre vás existuje možnosť stavu pretrénovania a mali by ste byť schopní rozpoznať ho…Kým nezabije váš progres.

V mojich dávnych časoch tréningu a súťaženia bolo veľmi málo poznatkov o koncepcii pretrénovania. Ja a moji tréningoví parťáci sme o tom nediskutovali. Ak sme sa cítili vyčerpaní alebo ak sme zaznamenali pár mizerných tréningov, dali sme si pár dní voľna. Samozrejmosťou bol dostatok spánku a jedla. Potom sme sa zvyčajne vrátili späť do gymu silnejší než predtým. Mnoho mladých bodybuilderov je v dnešných dňoch vydesených z pretrénovania, navrhujem však to aby ste to nepripisovali tvrdému tréningu, pretože dosiahnuť stav pretrénovania nie je až tak jednoduché.

arnie

Ak trénujete tri, štyri alebo päť dní v týždni, spíte osem hodín, máte dostatok kalórií a bielkovín pre podporu vašich cieľov a držíte sa tréningov z FLEX magazínu, riziko pretrénovania je nulové. Avšak ak máte viac než 40 rokov, dvíhate ťažké váhy, ste v diéte pred súťažou či trénujete šesť až sedem dní v týždni, môžete skĺznuť do stavu pretrénovania.

Návod ako ho identifikovať: Prišli ste na to že už nevidieť pokrok a progres v tréningoch, strácate záujem o trénovanie, dlhodobo znášate bolesť a únavu… V tomto bode by som urobil nasledovné – pauza od tréningu a potom zmena tréningového programu.

V prípade že váš tréning istú dobu obsahoval ťažké váhy, mali by ste ich na týždeň znížiť o 40 %. Siloví trojbojári (powerlifteri) to volajú týždenný deload. Dovoľuje im to vrátiť sa omladení. Myslím si že je múdre dať si približne každých šesť týždňov úplné voľno od tréningu alebo trénovať o niečo ľahšie ako obvykle. Načasovanie je v tomto prípade individuálne.

arnie 2

Pretrénovanie nie je často ničím iným než záležitosťou zlej regenerácie. Jedz správne, maj dobrý spánok a svoj voľný čas, vtedy keď netrénuješ, rozumne využi. Vtedy budeš robiť trvalý progres.

 

Zdroj

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

Zanechajte komentár alebo skúsenosť

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Doplnky vo výpredaji


FitGo
Registrácia nového účtu
Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
Reset Password