Pravda o populárnej Cole – Je naozaj vhodným zdrojom kofeínu a koľko ho obsahuje v porovnaní s inými nápojmi?

Klasická Coca-Cola, taká, ako ju všetci poznáme, je dlhé roky v obľube celosvetovej populácie. Založenie spoločnosti sa datuje k 29. januáru 1892 v Atlante, USA. V posledných dekádach vznikli taktiež deriváty bez obsahu cukru – Cola Light a Cola Zero.

 

Coca Cola

 

negatívam štandardnej coly patrí to, že konzumácia podobných nápojov je asociovaná s mnohými zdravotnými problémami, od obezity až po vysoký cukor v krvi (zdroj 1, zdroj 2).

Okrem toho, každá Cola obsahuje dávku kofeínu, ktorá môže byť problémom pre tých, ktorí sa snažia znížiť príjem kofeínov z rozličných zdrojov, niektorí totiž ani nevedia to, že táto skupina nápojov kofeín obsahuje! Áno, hovoríme o tej istej látke, ktorá sa nachádza napríklad aj v káve, energetických nápojoch, predtréningových produktoch, stimulantoch a podobne.

Tento článok porovnáva nie len colové nealkoholické nápoje z hľadiska obsahu kofeínu. Popisuje taktiež účinky tejto látky na vaše zdravie.

 

Čo je kofeín?

 

Kofeín môžeme definovať ako prirodzene sa vyskytujúcu látku, ktorá v prípade konzumácie pôsobí stimulačne na centrálnu nervovú sústavu. Zvyšuje našu pozornosť, bojuje proti pocitom vyčerpanosti.

Nájdeme ju v listoch rastlín (napríklad čajové listy), semenách, taktiež v ovocí mnohých rastlín a to najmä v plode kakaa. Významným zdrojom sú samozrejme aj kávové zrná, ktoré väčšinu z nás prebudia v podobe rannej šálky kávy (zdroj 3).

Kofeín je taktiež bežnou súčasťou rozličných druhov produktov, ku ktorým patria nealko drinky, energetické nápoje, určité lieky a liečivá dostupné bez lekárskeho predpisu.

V dnešných časoch patrí kofeín medzi celosvetovo najkonzumovanejšie látky (zdroj 4).

V konkrétnych číslach a percentách to znamená to, že 85% populácie USA konzumuje minimálne jeden nápoj s obsahom kofeínu za deň! Priemerne to znamená konzumáciu kofeínu o množstve 165 mg denne.

Pri  pohľade na konzumáciu kofeínových nápojov vidíme polarizáciu populácie na dve polovice – dospelé osoby konzumujú kofeín v podobe kávy a nápojov jej podobných, v prípade mladých ľudí do 18 rokov sa jedná o konzumáciu nealkoholických nápojov obsahujúcich sacharidy (z väčšej časti cukry), ku ktorým patrí aj Cola (zdroj 5).

 

Zhrnutie:

Kofeín patrí k prírodným stimulantom, môžeme ho nájsť v mnohých produktoch, ku ktorým patrí káva, nealko nápoje, energetické drinky a lieky. Mladí ľudia vo veku do 18 rokov konzumujú kofeín v podobe rôznych nealkoholických nápojov, staršia populácia v podobe kávy.

 

Kola a kofeín

 

Koľko kofeínu obsahuje Cola a koľko Cola light?

 

Americká plechovka o veľkosti 7,5 unce = 222 ml

 

  • Cola = 21 mg
  • Cola Light = 28 mg

Americká plechovka o veľkosti 12 uncí = 355 ml

 

  • Cola = 32 mg
  • Cola Light = 42 mg

 

Fľaša s objemom 20 uncí = 591 ml

 

  • Cola = 53 mg
  • Cola Light = 70 mg

 

 

Obsahuje cola omnoho viac kofeínu než iné nealkoholické nápoje?

 

  • Cola (7,5 uncí = 222 ml) = 21 mg
  • Cola light (7,5 uncí = 222 ml) = 28 mg
  • Zelený čaj (8 uncí = 237 ml) = 35 mg
  • Energetický drink (8,3 unce = 245 ml) = 77 mg
  • Káva (8 uncí = 237 ml) = 95 mg

 

Majte na mysli, že obsah kofeínu v nápojoch sa líši z hľadiska výrobcu, ingrediencií a krajiny.

 

Zhrnutie:

Cola a Cola light sú vo všeobecnosti menej bohaté na kofeín, než iné nealko nápoje obsahujúce túto látku, ku ktorým patria energetické nápoje, káva a čaj.

 

Prečo je pre niekoho dôležité sledovať príjem kofeínu?

 

V prvom rade, konzumácia kofeínu môže byť spojená s niekoľkými benefitmi z pohľadu zdravia.

Výskum ukazuje, že kofeín môže zvýšiť metabolizmus, zlepšiť športový výkon a zlepšiť našu pozornosť (zdroj 6, zdroj 7, zdroj 8).

Avšak, na druhej stane, táto látka môže so sebou priniesť aj niekoľko negatívnych vedľajších účinkov, ktoré naše zdravie neovplyvnia v najlepšom slova zmysle, a to najmä v prípade tých ľudí, ktorí trpia senzitivitou na túto látku.

Kofeín patrí k návykovým látkam, niektoré z výskumov naznačujú to, že genetické zmeny môžu zapríčiniť rozdielne odpovede organizmu rôznych ľudí na kofeín (zdroj 9, zdroj 10).

Výskum preukázal zaujímavosť – kofeín má vplyv na naše psychické zdravie. Jedna zo štúdií s 2307 deťmi asociuje zvýšený príjem kofeínu s vyšším rizikom depresií a pocitov úzkosti (zdroj 11).

Zvýšený, neprimeraný príjem kofeínu, môže rovnako zapríčiniť iné vedľajšie účinky, ku ktorým patrí bolesť hlavy, vysoký krvný tlak, poruchy spánku (zdroj 12, zdroj 13, zdroj 14).

Je dôležité zdôrazniť, že v prípade tehotných alebo kojacich žien je doporučené obmedziť príjem kofeínu, a to kvôli možnosti prepojenia jeho konzumácie so zvýšeným rizikom potratu a nízkej hmotnosti novorodenca (zdroj 15, zdroj 16).

 

Zhrnutie:

Konzumácia kofeínu je spojená so zlepšením metabolizmu, lepším výkonom v športe a s bdelosťou. Na druhej strane patrí k návykovým látkam a v prípade niektorých ľudí môže viesť k rôznym vedľajším účinkom.

 

Koľko kofeínu je už príliš veľa?

 

Ak je táto látka konzumovaná primerane, môžeme hovoriť o minimálnych zdravotných rizikách vedľajších účinkov.

V skutočnosti sa považuje až 400 mg denne za množstvo bezpečné pre väčšinu dospelých (zdroj 17).

V ideálnom prípade je veľmi vhodné držať sa na úrovni približne 200 mg za deň – táto dávka zníži riziká vedľajších účinkov na minimum.

Toto množstvo sa rovná približne dvom šálkam kávy alebo 5 šálkam zeleného čaju.

Ak to prepočítame na colu, potrebujete vypiť viac než šesť 355 ml plechoviek aby ste sa dostali na toto číslo z hľadiska príjmu kofeínu.

 

 

 

Zhrnutie:

400 mg kofeínu za deň je množstvo považované za bezpečné pre väčšinu dospelej populácie. Skúste sa držať na úrovni 200 mg a znížite tým možné zdravotné riziká na minimum.

 

Čo si treba zapamätať?

 

Cola obsahuje v porovnaní s niektorými nealkoholickými nápojmi menej kofeínu. Je však nabitá cukrom a inými nezdravými ingredienciami, snažte sa od nej držať stranou a zvoľte radšej kvalitný zelený čaj alebo šálku dobrého espresa. Tieto nápoje so sebou prinášajú nielen dávku kofeínu, ale napríklad aj zdraviu prospešné antioxidanty. Vyberajte si také nápoje, ktoré maximalizujú potenciál zdravia vášho tela.

 

 

Zdroj

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Zanechajte komentár !

avatar

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

FitGo