Toto je 5 dôvodov, pre ktoré by ste mali precvičovať váš CORE pravidelne

Orientujete sa v terminológií? Určite každý z nás zachytil správu alebo článok na internete, ktorý sa venuje tomuto –záhadnému- slovíčku. CORE = telesné jadro, stred tela. Pomyselný šesťsten dôležitý pre naše zdravie viac, než si myslíme. Primárne je tvorený viacerými svalmi trupu.

Toto pomenovanie skupiny svalov môžeme rozviesť podrobnejšie tým, že uvedieme svaly často zastrešené pojmom CORE:

 

  1. rectus abdominis (priamy brušný sval)
  2. transversus abdominis (priečny brušný sval)
  3. obliquus externus abdominis (šikmý brušný sval vonkajší)
  4. obliquus internus abdominis (šikmý brušný sval vnútorný)
  5. diaphragma (bránica) svaly panvového dna

Niektoré zdroje k týmto svalom priraďujú aj svalstvo zadku, spodného chrbta, medzirebrové svaly, prípadne iné spolupracujúce svalové skupiny, ktorých úlohy a funkcie sú podobné týmto nami uvádzaným svalom.

plank

Ako svaly skupiny CORE precvičiť?

 

Plank a jeho rôzne variácie sú veľmi populárnym cvičením, taktiež rôzne formy kontrolovaného prednožovania, rotácií a komplexných pohybových vzorcov (akým je napríklad turecký vztyk = turkish get up) fungujú veľmi dobre. Nezabudnite ani na dýchacie cvičenia a to, že pre optimálne zapojenie a precvičenie spektra CORE svalov je kľúčovým naučiť sa dýchať DO brucha! Tým docielite aktivizáciu týchto svalov aj pri ostatných cvičeniach (drep, zercher drep, mŕtvy ťah atď.).

Core

Video z dielne T-Nation zamerané na precvičenie CORE

 

Výborné video, ktoré vás naučí precvičiť turecký vztyk korektnou technikou

 

A teraz k dôvodom, pre ktoré by CORE tréning nemal chýbaťkondičnej príprave žiadneho športovca!

 

  • Silnejší CORE = lepší výkon vo vašom športe

 

Ak sa sústredíte na zlepšenie vašich výkonov a výkonnosti v športe (rekreačný / súťažný športovec), zaiste zbystrite pozornosť! Optimalizácia kondície svalov skupiny CORE pravidelným tréningom (minimálne 2x za týždeň, optimálne 3x) so sebou prinesie zlepšenie koordinácie, stability, sily a vytrvalosti telesného jadra. To sa prenesie do každého športu, ktorému sa venujete. Nepodceňte význam pevného jadra, vaše telo sa vám odvďačí dobrou službou.

 

  • Svaly skupiny CORE majú tendenciu k ochabnutiu

 

Sedavý spôsob života, menšia miera aktivity, určite aj kus lenivosti a pohodlnosti, nesprávne dýchanie. To všetko má za následok zníženie sily a úrovne všeobecnej kondície vášho telesného jadra. Ak sa tréning týchto svalových skupín nestane rutinou a pevnou súčasťou vášho tréningového plánu, môže to so sebou priniesť rôzne negatívne javy. Možno nie okamžite, o rok alebo dva roky, v každom prípade, raz určite. A to najmä vtedy, keď to najmenej čakáte a potrebujete.

 

  • Pravidelný CORE tréning = znížené riziko zranení!

 

Silný a funkčný stred tela vás podrží – v kontaktných športoch a osobných súbojoch, taktiež v prípade, že stratíte stabilitu na snowboarde či lyžiach. Koordinačné cvičenia aktivizujúce CORE znížia riziko aj v prípade takých banálnych situácií zapríčiňujúcich zranenie, akým je napríklad vyvrtnutý členok po páde na chodníku pokrytom ľadom. Z poslednej informácie možno veľmi ľahko usúdiť, že zlepšenie koordinácie, sily telesného jadra a aj silový tréning ako taký je preto veľmi vhodnou súčasťou života aj v prípade starších ľudí, nielen mladých športovcov. Môže z toho plynúť oveľa viac zdravotných benefitov, než z tradičnej každodennej prechádzky po dedinke.

 

  • Lepší CORE = menšie riziko problémov s chrbtom

 

Ak naučíme telo využívať svaly stredu tela pri športových, ale aj bežných aktivitách, odľahčíme tým okrem iného napríklad svalstvo chrbta (vzpriamovače, quadratus lumborum), ktorých preťažovanie môže iniciovať bolesti chrbta, DSS (dolný skrížený syndróm) a podobne. Optimálna fixácia a stabilizácia panvy by mala byť náplňou práce každého osobného trénera pre fitnes. Pretože primárnym cieľom každého trénera by mala byť čo najvyššia úroveň zdravia klienta. Bolesti a problémy chrbta? Riešením nie sú liečivá a prípravky na potláčanie bolesti, riešením je optimalizácia vašich pohybových stereotypov! A hlavne – menej sedieť, viac sa hýbať a stáť!

 

telo

  • Estetika

 

Ktorý muž alebo žena netúži po plochom brušku? Ak je skrášlené povestným –six packom-,  páni majú bod navyše. Prejsť sa po piesočnatej pláži a očariť okolie štíhlym pásom prinesie prirodzené pozdvihnutie sebavedomia. A dosiahnuť tento pocit nemusí byť v prípade správneho stravovania a pravidelného pohybu vôbec náročné! Sledujte náš web, snažíme sa prinášať to najlepšie z informácií podložených vedeckým výskumom a skúsenosťami.

 

Zdroje obrázkov:

Nick Evans – Bodybuilding a posilování (knižná publikácia)

Pixabay

FitGo

Fitgo.sk portál o cvičení a všetkom, čo s ním súvisí . Prinášame vám kvalitný obsah podložený osobnou skúsenosťou a dôveryhodnými zdrojmi.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo
      Registrácia nového účtu
      Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
      Reset Password