Sacharidy a Gainery

Je pre vás jednoduché pribrať? Ak ste v skupine tých, ktorí s tým nemajú väčší problém, asi si neviete predstaviť opačný problém. Strážite si každú kalóriu a pri menšom poľavení v režime vidíte negatívnu zmenu v zrkadle. Sú na tom všetci rovnako?

Gainery

 

Ako pribrať na váhe ?

Nie. Vo fitness spoločnosti je totiž početná skupina tých, ktorí sa snažia pribrať! Vychudnutí 16-roční chlapci pumpujúci bicepsy pred zrkadlom, presne tí, ktorí sa neorientujú podľa jednoduchého pravidla príjem-výdaj. Nevedia sa poriadne najesť a ich strava je naozaj chabá zložením… Myslia si, že uvidia vyššie číslo na váhe vďaka polotovarom, bagetám a ľahko dostupnou stravou… Niektorí sú ale naozaj svedomití v silovom tréningu a strave, no napriek tomu sa im nedarí uspieť v oblasti zvýšenia hmotnosti 1.

Ako sa hovorí, každá sranda niečo stojí. Tak je to aj s priberaním. Čím vyššie bude vami vynaložené úsilie, tým lepší bude výsledok! Ako pribrať? Podľa nás je základom 3-6 jedál za deň. Každý je iný, vyhovovať môže tebe toto a mne niečo iné… Moja strava bude ale dozaista obsahovať minimálne 1,5 g bielkovín na kg hmotnosti a budem sa snažiť byť minimálne v 300-500 kalorickom prebytku. Každý deň. Aj toto sa môže líšiť od človeka k človeku. Vždy ale platí to, že príjem musí byť väčší než výdaj! Inak nepriberieš 2, 3.

Čo je to gainer ?

 

Gainery ako také sa javia ako jednoduché riešenie. Sú nabité kalóriami, sú doplnkom výživy priamo určeným pre tých, ktorí potrebujú svoju stravu obohatiť o väčšie množstvo kalórií.

Z hľadiska zloženia sú navrhnuté väčšinou tak, aby ste vďaka nim získali sacharidy a bielkoviny. Primárne tie sacharidy. Niektoré z nich sú obohatené o tuky. Základom väčšiny z nich je ale naozaj väčší podiel sacharidov a menší podiel bielkovín. Bielkoviny sú väčšinou vo forme srvátkového koncentrátu, sacharidy sú zastúpené v podobe zmesi pomalších a rýchlejších sacharidov (cukrov), napr. maltodextrínu a glukózy. Niektoré produkty môžu byť obohatené o celozrnné múky, napr. ovsenú. Tá je samozrejme taktiež zdrojom sacharidov.

Koľko kalórií obsahuje gainer? Nie je ničím nezvyčajným, že produkty v dennej dávke obsahujú vyše 1000 kcal. Takýto suplement môže obsahovať poriadnu dávku sacharidov a bielkovín.

 

Väčšina trénerov a autorít v oblasti fitnes vsádza na reálne jedlo (napr. pečené kura s ryžou a zeleninou) a gainery prílišne nepropaguje. Za negatívne vnímanie gainerov môže negatívny postoj spoločnosti voči sacharidom (cukrom) s ktorým sa stretávame na každom kroku. Určite ale stojí za úvahu popremýšľať nad tým, či táto demagógia nesúvisí iba s nedostatočnou vzdelanosťou.

Kedy užívať gainer?

Kedy sa teda gainery javia ako vhodné riešenie? Zhrnieme to v niekoľkých bodoch:

 

1. V období po tréningu – v prípade silového tréningu môžu pomôcť s otvorením svalovej bunky a transportom bielkovín k svalom. Niektorí fitnes tréneri definujú obdobie po tréningu ako obdobie najvhodnejšie pre konzumáciu rýchlych sacharidov (cukrov). Nimi odporúčané množstvo je niekde v rozmedzí 30-60 g (napr. vo forme glukózy), môže byť zmiešané s potrebným množstvom srvátkového proteínu.

2. Ako občasná náhrada jedla gainer funguje skvelo ( občas) .  Nenahradí teplú a pravidelnú stavu! Na to pamätaj. Je ale rýchly a jednoduchý na prípravu, tým pádom môže byť omnoho jednoduchšie siahnuť po tomto doplnku výživy a odložiť varenie na neurčito… No vždy to bude iba doplnok! Preto si nekazme stravovací režim prílišným uľahčovaním. Môže to byť škodlivé a nie vždy je tá najjednoduchšia cesta správna…

3. Vytrvalostné športy alebo fyzicky náročná práca. Fajn, ak ste Peter Sagan, šliapete do pedálov 4. etapy Tour de France, energetické tyčinky a nápoje sú nenahraditeľné. Vhodne dopĺňajú daný balík kalórií a sacharidov, ktorý je potrebné skonzumovať pre optimálny výkon a regeneráciu. Súčasťou režimu takýchto športovcov sú teda zaiste aj takéto sacharidové nápoje.  Opäť ale prízvukujeme, že dopĺňajú vysokosacharidové, kalóriami nabité, plnohodnotné jedlá. Okrem cyklistov je obdobne riešená výraznejšia potreba sacharidov (kalórií) aj v prípade bežcov na dlhé trate, triatlonistov…

 

Recenzie gainerov

 

Doplnky vo výpredaji

FitGo
Registrácia nového účtu
Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
Reset Password