Kardio vs. silový tréning – Ktorý je lepší ak chceme efektívne schudnút?

Inštitúcia zaoberajúca sa výskumom v oblasti športových vied, Americká univerzita športovej medicíny, patrí k akademickým inštitúciám s vysokým renomé v oblasti výskumnej činnosti.

Jednou z jej činností je výskum a získavanie nových poznatkov o procesoch chudnutia. Z jej publikačnej aktivity vzišli aj odporúčania založené na dôkazoch v oblasti úbytku hmotnosti.

 

Aký objem práce by sme mali vykonať za týždeň, ak pracujeme na znížení hmotnosti a redukcii tukového tkaniva?

 

Univerzita prezentuje názor, že aktivita o dĺžke pod 150 minút týždenne pozostávajúca z viac či menej náročnej fyzickej kardio aktivity pravdepodobne nebude stačiť pre efektívne zníženie hmotnosti.

Na druhej strane prezentuje názor, že podobnými aktivitami v trvaní nad 150 minút týždenne vieme pomôcť telu v redukcií nadbytočných kíl (u väčšiny ľudí).

 

Výskum podporuje tvrdenia, že v prípade ľudí so zvýšenou fyzickou aktivitou evidujeme výraznejší pokles telesnej hmotnosti.

Aký druh cvičenia (tréningu) je najvhodnejší?

 

Táto americká univerzita neprikladá až tak veľký význam posilňovaciemu tréningu v priebehu procesu redukcie hmotnosti. Je však dôležité nezabúdať na to, že ak sa aj vaša telesná hmotnosť nehýbe smerom nadol, vaša telesná kompozícia sa môže výrazne meniť!

Tým myslíme to, že silový tréning môže viesť k zvýšeniu svalovej hmoty a zároveň k zníženiu tuku v podkoží.

Ak váš tuk ubúda a zároveň priberáte na svaloch, ručička na váhe sa môže zdať prikovaná. Napriek tomu prechádzate procesom zlepšovania zdravotného stavu, keďže zníženie telesného tuku a zvýšenie svalovej hmoty so sebou prináša veľa plusov. Tie robia váš život a telo zdravšími.

V jednej z väčších štúdií so 119 dospelými osobami s nadváhou (prípadne obezitou) sa odborníci rozhodli pomôcť týmto jedincom v boji s nadbytočnými kilogramami. Štúdia sa zaoberala vzťahom medzi cvičením a úbytkom hmotnosti. Osoby boli rozdelené do troch skupín podľa vykonávaných aktivít: kardio tréning, silový tréning, kombinácia kardia a silového tréningu.

K akému záveru dospeli po ôsmich mesiacoch? Najúspešnejší v úbytku hmotnosti a tuku boli jedinci zo skupín vykonávajúcich kardio alebo kardio so silovým tréningom.

Ktoré skupiny získali najviac svalovej hmoty? Tá venujúca sa silovému tréningu a kardiu so silovým tréningom.

Najlepšie zmeny v celkovej telesnej kompozícií boli zaznamenané v skupine venujúcej sa kardio a silovému tréningu. Došlo k poklesu váhy a tukového tkaniva, evidentne pribudla svalová hmota.

Môžeme z toho vyvodiť záver, že program zložený z kardio aktivít a silového tréningu funguje najlepšie v prípade zlepšovania telesnej kompozície.

 

Čo si treba zapamätať?

 

Kardio tréning je efektívnejší než silový tréning z hľadiska efektivity poklesu telesného tuku ak vykonávate takéto aktivity minimálne v objeme 150 minút za týždeň. Silový tréning je v porovnaní s kardiom efektívnejší v budovaní svalov. Kombináciou silového tréningu a kardio aktivít by sme mali dosiahnuť najlepšie výsledky v zlepšení našej telesnej kompozície.

 

zdroj

obrázky: 1

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

Zanechajte komentár alebo skúsenosť

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Doplnky vo výpredaji

FitGo
Registrácia nového účtu
Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
Reset Password