Je náročné vybrať kvalitný proteín? Pozrime sa na kritériá, podľa ktorých by ste sa mali orientovať a vybrať tak najlepší whey (srvátkový) ochutený proteín!

Rozhodli ste sa pre zakúpenie proteínu v ochutenej forme? Priblížime vám , ako jednoducho viete posúdiť to, či bude vami zvolený produkt skutočne funkčný (a zdraviu prospešný). Ideálnym časom pre konzumáciu srvátkového ( Whey) proteínu je obdobie po tréningu. Vtedy vo väčšine prípadov hľadíme na jediný cieľ – dostať do seba čo najrýchlejšie stráviteľné bielkoviny (proteíny). V akej veľkej miere ovplyvňuje tento proces samotné zloženie produktu? Odpovede odhalí tento článok!

 

 

Základom je dávať si pozor na obsah prídavných látok v produkte. Čím ich je v produkte menej, tým väčší obsah základnej suroviny sa v ňom nachádza, čo je dobre. To platí pre koncentrát a rovnako aj izolát (WPC alebo WPI).

 

Zloženie srvátkových  proteínov od najlepších po najhoršie.

 

Podľa obsahu prídavných látok si môžeme proteíny zoradiť nasledujúcim spôsobom (ideme od najlepšej po najhoršiu kombináciu zložiek):

 

Poznámka: Ak je niektorý z produktov v dvoch sekciách, nejedná sa o chybu. Jeho zloženie sa totiž líši podľa toho, akú príchuť si vyberiete. Dvojmo sú produkty iba v prvých dvoch kategóriách, ktoré považujeme za vyhovujúce pre konzumáciu ihneď po tréningu.

 

 

Srvátkový proteínový koncentrát alebo srvátkový proteínový izolát (WPC / WPI) + aróma alebo kakao + sladidlo.

 

Takýto produkt nemá vplyv na funkčnosť vstrebávania.

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny naozaj hodiacich sa produktov?

 

 

 

 

 

Srvátkový proteínový koncentrát alebo srvátkový proteínový izolát (WPC / WPI) + aróma alebo kakao + sladidlo + farbivo.

 

Pridaním farbiva sa zmení farba produktu a zároveň sa zníži obsah základnej suroviny (koncentrátu alebo izolátu).

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny ešte stále vyhovujúcich produktov?

 

 

 

Srvátkový proteínový koncentrát alebo srvátkový proteínový izolát (WPC / WPI) + aróma alebo kakao + sladidlo + farbivo + zahusťovadlo.

 

Takáto kombinácia obsahujúca zahusťovadlo má negatívny vplyv na funkčnosť vstrebávania a spomaľuje ho! Tomu sa chcete vyhnúť najmä v období po tréningu. Vtedy potrebujete stráviť srvátkovú bielkovinu čo najrýchlejšie. Produkty so zahusťovadlom môžu byť užitočné v prípade diéty, kedy zasýtia na dlhšiu dobu (avšak opäť nie po tréningu).

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny produktov?

 

Aké zahusťovadlá sa v týchto produktoch bežne používajú?

 

Guarová guma

 

Jedná sa o polysacharid vyrábaný z guarových bôbov. Pestuje sa najmä v strednej Ázii (India a Pakistan). Využíva sa v potravinárstve ako zahusťovadlo a stabilizátor (označenie E412). Vo vode vytvára silný viskózny roztok (zahusťuje) aj bez potreby zahrievania, čo je pre využitie vo forme doplnkov výživy a najmä proteínov ideálne. Spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka a obmedzuje spracovanie cukrov z potravy, po konzumácii zvyšuje pocit sýtosti a oddiali pocit hladu.

 

Xantanová guma

 

Vyrába sa pomocou fermentácie sacharidov kultúrou baktérie Xanthomonas campestris. Čistí sa alkoholom a neskôr sa suší a melie. V potravinách ju môžeme nájsť vo forme zahusťovadla (označenie E415) v syroch a jogurtoch. Taktiež je táto látka využívaná ako spojivo v prípade bezlepkových potravín. Nájdeme ju aj v niektorých proteínoch.

 

Zaujímavé video demonštrujúce roztok zložený z vody a xantanovej gumy (koncentrácia 1%-8%):

 

 

Karboxylmethylcelulóza

 

Čo sa skrýva pod týmto pomenovaním? Derivát celulózy sa karboxymethylovými skupinami naviazanými na niektoré z hydroxylových skupín glukopyranózových monomérov, ktoré tvoria kostru polyméru. Je vyrábaná syntetizáciou, reakciou celulózy s kyselinou chlorooctovu. V potravinárstve sa využíva kvôli schopnosti zahustiť, napríklad v prípade zmrzlín. Má označenie E466. Je netoxická a hypoalergénna. Nájdete ju aj na etiketách a zložení proteínov.

 

Štvrté miesto – čo ak produkt so zahusťovadlom obsahuje taktiež kyselinu citrónovú? Mení to charakter produktu?

 

Srvátkový proteínový koncentrát alebo srvátkový proteínový izolát (WPC / WPI) + aróma alebo kakao + sladidlo + farbivo + zahusťovadlo + kyselina citrónová.

 

Kyselina citrónová sa využíva v prípade ovocných príchutí z dôvodu ich zvýraznenia, na dotiahnutie chutí. Nemá negatívny dopad na stráviteľnosť a využiteľnosť produktu, jedná sa o prírodnú látku využívanú v niektorých potravinách ako konzervant.

Môžu ju obsahovať produkty z vyššie spomínaných kategórií, samozrejme aj produkty so zahusťovadlom, ktoré je po tréningu v produktoch nežiaduce.

 

 

Piate miesto – pridaním palmového oleja vytvoríte produkt, ktorého konzumácia je absolútne nežiaduca. Odporúčame sa takýmto produktom vyhnúť:

 

Srvátkový proteínový koncentrát alebo srvátkový proteínový izolát (WPC / WPI) + aróma alebo kakao + sladidlo + farbivo + zahusťovadlo + palmový olej.

 

Najhoršia možná kombinácia. Ak je pridaný palmový olej, produkt predstavuje to najhoršie, čo môžete svojmu telu poskytnúť. Palmový olej je lacným a bežne využívaným produktom v potravinárstve. Neprináša žiadne zdravotné benefity, naopak zvyšuje príjem nasýtených tukov, čo je pre naše zdravie nežiaduce.

Našťastie je trh pomaly ale isto očistený od proteínov s obsahom palmového oleja. Je naozaj ťažké natrafiť na takýto produkt, čo je dobre. Jednoznačne sa vyhnite nakupovaniu týchto produktov. Ich nákup neodporúčame. Palmový olej preukázateľné zvyšuje hladinu LDL Cholesterolu v porovnaní s rastlinnými olejmi (štúdia) . 

 

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny produktov?

Proteín Nitro-Tech Performance - MuscleTech

 

 

 

srvátkový proteín

 

 

Čo ešte vieme o palmovom oleji?

 

Ničí zdravie ľudí a taktiež aj našu planétu. Pestovanie palmového oleja so sebou nesie negatíva v podobe odlesňovania a spaľovania rašelísk, čo vedie k významným klimatickým zmenám. Taktiež vedie k zničeniu prirodzeného domova slonov, orangutanov, nosorožcov či tigrov. Džungle nachádzajúce sa vostrovných oblastiach Bornea a Sumatra sú domovom pre vyše 300 000 zvierat, mnohé z nich sú zranené, premiestňované alebo zabité v súvislosti s odlesňovaním.

 

Po stránke produkcie palmového oleja jednoznačne vedú Indonézia a Malajzia (podľa USDA, 2016).

 

 

 

Iba v Indonézii bolo vyše 10 000 štvorcových míľ pôdy (džunglí a porastov) spálených pre potreby biznisu s palmovým olejom v roku 2015!

 

 

 

Spomínali sme obsah nasýtených tukov – konkrétne nájdeme až 49 g nasýteného tuku v 100 g palmového oleja! Napríklad v porovnaní aj s bežným repkovým olejom prehráva na plnej čiare (ten obsahuje iba 7 g takýchto tukov). Neobsahuje žiadne blahodárne nasýtené mastné kyseliny, len tie škodlivé. V čom nepriaznivo pôsobia na organizmus? Majú za následok upchávanie ciev, to môže zapríčiniť  kornatenie ciev a infarkt. Mnohé štúdie potvrdili negatívny dopad nadmernej konzumácie nasýtených tukov v oblasti kardiovaskulárneho zdravia človeka. Ešte stále máte chuť na populárnu nátierku zloženú (údajne) z lieskovcov (ktorých je tam 13%) a kakaa (7,4%)? V nej je na prvom mieste uvedený palmový olej, číselne radšej bližšie nešpecifikovaný (ľahkou matematikou sa k danému percentu viete dopátrať).

 

 

Prečo je palmový olej napriek negatívam tak veľmi obľúbený?

 

Hlavným dôvodom je nízka cena – je údajne 3x lacnejší než repkový olej nízkej kvality! Ľahko sa s ním v potravinárstve pracuje a je lacný – to sú dostatočné dôvody na to, aby bol v tomto segmente priemyslu veľmi populárny a atraktívny.

 

 

Čo by ste si mali z tohto článku zapamätať?  ✏

 

Čítajte etikety. Snažte sa dbať na to, aby ste kupovali produkty s minimálnym obsahom prídavných látok. Riaďte sa najmä podľa  našich rád uvedených v tomto článku. Neriaďte sa chuťou, tá v konečnom dôsledku nie je podstatná. Dôležitá je funkčnosť produktu. To, ako ľahko ho strávite a využijete. Aj overené značky pod veľkými menami majú nie práve najideálnejšie produkty plné -odpadu-. Nenakupujte podľa obalu, ale podľa toho čo daný produkt obsahuje.

 

 

Zdroje:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24015719

Guarová guma

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-340/xanthan-gum

https://www.researchgate.net/publication/283362560_The_effect_of_carboxymethyl_cellulose_on_the_stability_of_emulsions_stabilized_by_whey_proteins_under_digestion_in_vitro_and_in_vivo

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23406428

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12602939

 

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Zanechajte komentár !

avatar

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

FitGo