Sprievodca výberom kvalitného ochuteného srvátkového proteínu – Posvieťte si na ich zloženie na sladidlách a arómach totiž záleží !

Rozhodli ste sa pre zakúpenie proteínu v ochutenej forme? Priblížime vám , ako jednoducho viete posúdiť to, či bude vami zvolený produkt skutočne funkčný (a zdraviu prospešný). Ideálnym časom pre konzumáciu srvátkového ( Whey) proteínu je obdobie po tréningu. Vtedy vo väčšine prípadov hľadíme na jediný cieľ – dostať do seba čo najrýchlejšie stráviteľné bielkoviny (proteíny). V akej veľkej miere ovplyvňuje tento proces samotné zloženie produktu? Odpovede odhalí tento článok!

 

 

Základom je dávať si pozor na obsah prídavných látok v produkte. Čím ich je v produkte menej, tým väčší obsah základnej suroviny sa v ňom nachádza, čo je dobre. To platí pre koncentrát a rovnako aj izolát (WPC alebo WPI).

 

Zloženie srvátkových  proteínov od najlepších po najhoršie.

 

Podľa obsahu prídavných látok si môžeme proteíny zoradiť nasledujúcim spôsobom (ideme od najlepšej po najhoršiu kombináciu zložiek):

 

Poznámka: Ak je niektorý z produktov v dvoch sekciách, nejedná sa o chybu. Jeho zloženie sa totiž líši podľa toho, akú príchuť si vyberiete. Dvojmo sú produkty iba v prvých dvoch kategóriách, ktoré považujeme za vyhovujúce pre konzumáciu ihneď po tréningu.

 

 

Srvátkový proteínový koncentrát alebo srvátkový proteínový izolát (WPC / WPI) + aróma alebo kakao + sladidlo. (Základ)

 

Takýto produkt nemá vplyv na funkčnosť vstrebávania. Aké produkty spadajú do tejto množiny naozaj hodiacich sa produktov?

 

 

 

 

 

Srvátkové proteíny s obsahom farbiva navyše

 

Pridaním farbiva sa zmení farba produktu a zároveň sa zníži obsah základnej suroviny (koncentrátu alebo izolátu).

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny ešte stále vyhovujúcich produktov?

 

 

Proteínové nápoje  s obsahom farbiva a zahusťovadla navyše.

 

Takáto kombinácia obsahujúca zahusťovadlo má negatívny vplyv na funkčnosť vstrebávania a spomaľuje ho! Tomu sa chcete vyhnúť najmä v období po tréningu. Vtedy potrebujete stráviť srvátkovú bielkovinu čo najrýchlejšie. Produkty so zahusťovadlom môžu byť užitočné v prípade diéty, kedy zasýtia na dlhšiu dobu (avšak opäť nie po tréningu).

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny produktov?

 

Aké zahusťovadlá sa v týchto produktoch bežne používajú?

 

Guarová guma

 

Jedná sa o polysacharid vyrábaný z guarových bôbov. Pestuje sa najmä v strednej Ázii (India a Pakistan). Využíva sa v potravinárstve ako zahusťovadlo a stabilizátor (označenie E412). Vo vode vytvára silný viskózny roztok (zahusťuje) aj bez potreby zahrievania, čo je pre využitie vo forme doplnkov výživy a najmä proteínov ideálne. Spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka a obmedzuje spracovanie cukrov z potravy, po konzumácii zvyšuje pocit sýtosti a oddiali pocit hladu.

 

Xantanová guma

 

Vyrába sa pomocou fermentácie sacharidov kultúrou baktérie Xanthomonas campestris. Čistí sa alkoholom a neskôr sa suší a melie. V potravinách ju môžeme nájsť vo forme zahusťovadla (označenie E415) v syroch a jogurtoch. Taktiež je táto látka využívaná ako spojivo v prípade bezlepkových potravín. Nájdeme ju aj v niektorých proteínoch.

 

Zaujímavé video demonštrujúce roztok zložený z vody a xantanovej gumy (koncentrácia 1%-8%):

 

 

Karboxylmethylcelulóza

 

Čo sa skrýva pod týmto pomenovaním? Derivát celulózy sa karboxymethylovými skupinami naviazanými na niektoré z hydroxylových skupín glukopyranózových monomérov, ktoré tvoria kostru polyméru. Je vyrábaná syntetizáciou, reakciou celulózy s kyselinou chlorooctovu. V potravinárstve sa využíva kvôli schopnosti zahustiť, napríklad v prípade zmrzlín. Má označenie E466. Je netoxická a hypoalergénna. Nájdete ju aj na etiketách a zložení proteínov.

 

 

Čo sa stane keď k tomuto mixu pridáme kyselinu citrónovú?

Štvrté miesto – čo ak produkt so zahusťovadlom obsahuje taktiež kyselinu citrónovú? Mení to charakter produktu? Kyselina citrónová sa využíva v prípade ovocných príchutí z dôvodu ich zvýraznenia, na dotiahnutie chutí. Nemá negatívny dopad na stráviteľnosť a využiteľnosť produktu, jedná sa o prírodnú látku využívanú v niektorých potravinách ako konzervant. Môžu ju obsahovať produkty z vyššie spomínaných kategórií, samozrejme aj produkty so zahusťovadlom, ktoré je po tréningu v produktoch nežiaduce.

 

 

Palmový olej nielen v  proteínoch.

Piate miesto – pridaním palmového oleja vytvoríte produkt, ktorého konzumácia je absolútne nežiaduca. Odporúčame sa takýmto produktom vyhnúť Najhoršia možná kombinácia. Ak je pridaný palmový olej, produkt predstavuje to najhoršie, čo môžete svojmu telu poskytnúť. Palmový olej je lacným a bežne využívaným produktom v potravinárstve. Neprináša žiadne zdravotné benefity, naopak zvyšuje príjem nasýtených tukov, čo je pre naše zdravie nežiaduce.

Našťastie je trh pomaly ale isto očistený od proteínov s obsahom palmového oleja. Je naozaj ťažké natrafiť na takýto produkt, čo je dobre. Jednoznačne sa vyhnite nakupovaniu týchto produktov. Ich nákup neodporúčame. Palmový olej preukázateľné zvyšuje hladinu LDL Cholesterolu v porovnaní s rastlinnými olejmi (štúdia) . 

 

 

Aké produkty spadajú do tejto množiny produktov?

Proteín Nitro-Tech Performance - MuscleTech

 

 

 

srvátkový proteín

 

 

Čo ešte vieme o palmovom oleji?

 

Ničí zdravie ľudí a taktiež aj našu planétu. Pestovanie palmového oleja so sebou nesie negatíva v podobe odlesňovania a spaľovania rašelísk, čo vedie k významným klimatickým zmenám. Taktiež vedie k zničeniu prirodzeného domova slonov, orangutanov, nosorožcov či tigrov. Džungle nachádzajúce sa vostrovných oblastiach Bornea a Sumatra sú domovom pre vyše 300 000 zvierat, mnohé z nich sú zranené, premiestňované alebo zabité v súvislosti s odlesňovaním.

 

Po stránke produkcie palmového oleja jednoznačne vedú Indonézia a Malajzia (podľa USDA, 2016).

 

 

 

Iba v Indonézii bolo vyše 10 000 štvorcových míľ pôdy (džunglí a porastov) spálených pre potreby biznisu s palmovým olejom v roku 2015!

 

 

 

Spomínali sme obsah nasýtených tukov – konkrétne nájdeme až 49 g nasýteného tuku v 100 g palmového oleja! Napríklad v porovnaní aj s bežným repkovým olejom prehráva na plnej čiare (ten obsahuje iba 7 g takýchto tukov). Neobsahuje žiadne blahodárne nasýtené mastné kyseliny, len tie škodlivé. V čom nepriaznivo pôsobia na organizmus? Majú za následok upchávanie ciev, to môže zapríčiniť  kornatenie ciev a infarkt. Mnohé štúdie potvrdili negatívny dopad nadmernej konzumácie nasýtených tukov v oblasti kardiovaskulárneho zdravia človeka. Ešte stále máte chuť na populárnu nátierku zloženú (údajne) z lieskovcov (ktorých je tam 13%) a kakaa (7,4%)? V nej je na prvom mieste uvedený palmový olej, číselne radšej bližšie nešpecifikovaný (ľahkou matematikou sa k danému percentu viete dopátrať).

 

 

Prečo je palmový olej napriek negatívam tak veľmi obľúbený?

 

Hlavným dôvodom je nízka cena – je údajne 3x lacnejší než repkový olej nízkej kvality! Ľahko sa s ním v potravinárstve pracuje a je lacný – to sú dostatočné dôvody na to, aby bol v tomto segmente priemyslu veľmi populárny a atraktívny.

 

 

Čo by ste si mali z tohto článku zapamätať?  ✏

 

Čítajte etikety. Snažte sa dbať na to, aby ste kupovali produkty s minimálnym obsahom prídavných látok. Riaďte sa najmä podľa  našich rád uvedených v tomto článku. Neriaďte sa chuťou, tá v konečnom dôsledku nie je podstatná. Dôležitá je funkčnosť produktu. To, ako ľahko ho strávite a využijete. Aj overené značky pod veľkými menami majú nie práve najideálnejšie produkty plné -odpadu-. Nenakupujte podľa obalu, ale podľa toho čo daný produkt obsahuje.

 

 

Zdroje:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24015719

Guarová guma

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-340/xanthan-gum

https://www.researchgate.net/publication/283362560_The_effect_of_carboxymethyl_cellulose_on_the_stability_of_emulsions_stabilized_by_whey_proteins_under_digestion_in_vitro_and_in_vivo

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23406428

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12602939

 

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo
      Registrácia nového účtu
      Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
      Reset Password