Neznámy lecitín. V čom vie táto látka pomôcť nášmu zdraviu?

Niektoré látky sú pre vás známe viac, o iných viete takmer všetky dostupné informácie. Látku zvanú lecitín môžeme evidovať najmä z etikiet potravín (napríklad proteínových práškov), kde plnia funkciu emulgátora. Je táto látka osožná aj iným spôsobom? Aké typy lecitínu poznáme? Je v súvislosti s lecitínom evidované aj nejaké zdravotné riziko?

 

Čo to je lecitín?

 

Termínom lecitín označujeme substanciu, ktorá sa v prirodzenej forme vyskytuje v našom organizme. Je to látka zložená z mastných kyselín, je využívaná v rozličných druhoch potravinárskych produktov a medicínskych preparátov 1. Nechýba ani v doplnkoch výživy. V prípade práškových produktov je primárne využívaný ako emulgátor, teda látka, ktorá vylučuje zmiešanie tukov alebo olejov s inou látkou (evidovať ho možno najmä v zložení proteínov). Podľa niektorých zdrojov je sójový lecitín látkou významnou pre využitie v prípade zníženia cholesterolu 2.

 

 

Typy lecitínu

 

Zdroje lecitínu, z ktorých sa táto látka extrahuje, sú nasledovné:

  • Sójové bôby
  • Slnečnicové semienka
  • Vajíčka

 

 

Ak by sme sa pozreli na trh doplnkov výživy a analyzovali ho, prišli by sme na to, že sójový lecitín je najčastejšie sa vyskytujúcou formou lecitínu. Rovnako je tomu tak aj v prípade potravín.

 

Medzi ďalšie zdroje lecitínu patria tieto potraviny:

  • Živočíšne tuky
  • Ryby
  • Kukurica

 

Výhody vyplývajúce z užívania lecitínu

 

 

Z hľadiska trávenia môže optimalizovať hlien vo vašom čreve a týmto spôsobom podporiť korektný proces trávenia. Tento proces je uľahčený, v prípade dostatočného množstva hlienu dochádza taktiež k ďalšiemu pozitívnemu javu – ochrane stien čreva a ich štruktúr 4. Táto látka môže byť prospešná aj napriek tomu, že je vaše črevo z vyššie spomínaného hľadiska v dobrej kondícii – pozitívne vplýva aj v prípade syndrómu dráždivého čreva.

V prípade kardiovaskulárnych ochorení, zdravia srdca, môže mať sójový lecitín pozitívny vplyv, najmä ak sa už nachádzate v rizikovej skupine s prejavmi, k akým patria vysoký krvný tlak alebo choroby srdca. Našli sme jednu malú štúdiu podporujúcu toto tvrdenie niektorých odborníkov na výživu, jednoznačne je v tejto oblasti potrebný významnejší výskum 5. Väčšiu podporu má vo vedeckej obci možnosť, že sójový lecitín môže pomôcť v znížení hladín zlého cholesterolu.

V oblasti mentálneho zdravia je lecitín zaujímavý tým, že obsahuje látku zvanú cholín. Tá je dôležitá pre komunikáciu na mozgovej úrovni. Klinický výskum predstavuje informácie o tom, že ak je vaša strava bohatá na cholín, môže to pozitívne vplývať na funkčnosť vašej pamäte. Rovnako môže byť osožný v prípade pacientov s Alzheimerovou chorobou 6.

Vaša pleť môže taktiež ťažiť z prítomnosti lecitínu v strave – v oblasti hydratácie a regenerácie. Nachádza sa v niektorých preparátoch určených pre starostlivosť o pleť. Je využívaný pre vlastnosť zmäkčiť pokožku, čím obnovuje jej hladký povrch a napomáha správnej hydratácii. V prípade produktov z radu starostlivosti o pleť je vo väčšine takýchto prípravkov využívaný hydrogenovaný lecitín.

 

Riziká a komplikácie súvisiace s lecitínom (vedľajšie účinky)

 

Opatrní by mali byť tí, ktorí sú alergickí na vajcia a sóju. Odporúčame sa im vyhnúť produktom, ktoré obsahujú tieto spomínané formy lecitínu, aby predišli alergickej reakcii.

V podstate naozaj široké spektrum potravín obsahuje zanedbateľný podiel lecitínu. Netreba sa toho obávať, na druhej strane, alergikom neodporúčame  konzumovať produkty, v ktorých je priamo uvedený obsah lecitínu, najmä čo sa týka doplnkov výživy.

Bezpečná denná dávka lecitínu vo forme doplnku výživy by nemala presiahnuť 5000 mg (5 g).

 

Lecitín ako výživový doplnok

 

Sójový lecitín je najčastejšie predávaný vo forme kapsúl (granulovaný lecitín). Sója a doplnky výživy vyrábané zo sóje získali všeobecnú popularitu kvôli možným zdravotným benefitom 3.

Taktiež je možné zakúpiť slnečnicový lecitín v tekutej alebo práškovej forme. Nepatrí k najvyhľadávanejším produktom. Kedy po ňom môžete siahnuť? Je vhodný pre tých, ktorí sú alergický na produkty zo sóje, prípadne sa jej vo všeobecnosti z akýchkoľvek dôvodov vyhýbajú. Jedným z dôvodov môže byť aj to, že konzumenti majú obavy z geneticky modifikovanej sóje. Slnečnicové semienka nepatria k plodinám, ktoré sú geneticky modifikované. To sa naopak nedá povedať o masovej produkcii sóje.

 

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

Zanechajte komentár alebo skúsenosť

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Doplnky vo výpredaji

FitGo
Registrácia nového účtu
Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
Reset Password