Zdravé potraviny s vyšším obsahom tuku, ktoré vám dokážu, že tuk nie je nutné zlo !

Odkedy sa tuky začali viac odsudzovať, ľudia začali jesť viacej cukru, rafinovaných sacharidov a spracovaného jedla. Výsledkom je, že ľudia na celom svete sa stali tučnejší a viacej chorí. Časy sa však menia. Štúdie ukázali, že tuk (vrátane nasýtených tukov) nie je v primeranom množstve (a ak je súčasťou racionálneho stravovania) vôbec zlý pre náš organizmus. Všetky druhy zdravých potravín, ktoré obsahujú tuk sa vrátili na scénu a sú obľúbené u ľudí, ktorí preferujú zdravé stravovanie.

 

Avokádo

avokádo

 

Avokádo sa líši od iných druhov ovocia. Zatiaľ čo väčšina ovocia obsahuje sacharidy a ovocný cukor (fruktózu), avokádo je plné tukov. V skutočnosti avokádo obsahuje približne 77% tuku, v kalóriách to je viac tuku ako obsahuje väčšina živočíšnych potravín. Hlavná mastná kyselina je mononenasýtený tuk nazývaný kyselina olejová, čo je tiež prevládajúca mastná kyselina v olivovom oleji. Tá má viacero zdravotných výhod. Avokádo patrí medzi najlepšie zdroje draslíka, obsahujúc o 40% viac draslíka ako banán, čo je potravina s vysokým obsahom draslíka.

 

 

Tiež je dobrým zdrojom vlákniny a štúdie ukázali, že znižujú LDL cholesterol (zlý) a triacylglycerol, zatiaľ čo zvyšuje HDL cholesterol (dobrý). Napriek tomu, že obsahujú veľa tuku a kalórii, dôveryhodné štúdie poukazujú na to, že ľudia ktorí konzumujú avokádo vážia menej a disponujú menším množstvom brušného tuku, než jedinci ktorí ho nejedia.

Zhrnutie: Avokádo je ovocie, z ktorého 77% celkových kalórii tvorí tuk. Avokáda sú vynikajúcim zdrojom draslíka a vlákniny, taktiež sa ukázalo, že podporujú kardiovaskulárny systém a jeho zdravie.

 

Syr

Syr

 

Syr obsahuje nespočetné množstvo živín. Je to hlavne kvôli tomu, že na vyrobenie jedného tenkého plátku syra sa použije jeden pohár mlieka. Syr je vynikajúcim zdrojom vápnika, vitamínu B12, fosforu, selénu a obsahuje taktiež rozličné druhy ostatných živín podporujúcich zdravie! Tiež je bohatý na proteín (bielkoviny), keďže jeden plátok obsahuje priemerne 6,7 gramov bielkovín, podobne ako pohár mlieka. Syr rovnako ako ostatné mliečne výrobky s vysokým obsahom tuku obsahuje mastné kyseliny so silným účinkom, ktoré sú spojené s priaznivým vplyvom na naše zdravie, a to vrátane zníženého rizika diabetu 2. typu.

Zhrnutie: Syr je veľmi výživný a čo i len malé množstvo sa dá porovnať s celým pohárom mlieka. Je to vynikajúci zdroj vitamínov, minerálov, kvalitných bielkovín a zdravých tukov.

 

Horká čokoláda

horká čokoláda

Horká čokoláda je jedným zo zriedkavých zdravých jedál, ktoré naozaj vždy a za každých okolností vynikajúco chutia. V horkej čokoláde prevládajú tuky, keďže tvoria 65% všetkých kalórii. Obsahuje 11% vlákniny, a viac ako 50% železa, horčíka, medimangánu. Tiež je plná antioxidantov, a to natoľko, že je v tomto smere jedna z najlepšie hodnotených potravín a dokonca prekonala aj populárnu potravinu zo sveta ovocia – čučoriedky! Niektoré z antioxidantov v horkej čokoláde disponujú biologickou aktivitou, môžu znížiť krvný tlak a chrániť LDL cholesterol v krvi pred oxidáciou. Štúdie tiež ukázali, že ľudia, ktorí jedia horkú čokoládu 5 a viac krát do týždňa, majú menšie riziko, že zomrú na srdcové choroby v porovnaní s ľuďmi, ktorí nejedia tmavú (horkú) čokoládu. Niektoré štúdie tiež poukazujú na to, že horká čokoláda môže zlepšiť funkciu mozgu a chrániť vašu pokožku pred spálením na slnku. Ak dbáte o svoj zovňajšok, o dôvod viac siahnuť po tejto zdravej maškrte. Pri vyberaní horkej čokolády sa uistite, že vyberáte kvalitnú čokoládu s minimálne 70% obsahom kakaa!

Zhrnutie: Horká čokoláda obsahuje veľa tukov, no obsahuje taktiež veľa významných živín a antioxidantov. Ma priaznivé účinky na zlepšovanie kardiovaskulárneho zdravia.

 

Vajcia

vajcia

Vajcia boli dlhú dobu považované za nezdravé kvôli tomu, že žĺtok obsahuje veľa cholesterolu a tuku. V skutočnosti jedno vajce obsahuje 212 mg cholesterolu, čo je 71% odporúčanej dennej dávky a 62% kalórii vo vajíčku sú tuky. Napriek tomu všetkému, nové štúdie ukázali, že cholesterol vo vajciach neovplyvňuje cholesterol v krvi, teda aspoň u väčšiny ľudí. Z vajec sa nám –zrazu- stalo jedno z najvýživnejších a najvyváženejších jedál na svete. V skutočnosti jestvujú aj ďalšie benefity , ktoré prajú vajciam. Vajíčka sú bohaté na mikronutrienty – vitamíny a minerály. Obsahujú malé množstvo takmer každej živiny, ktorú naše telo potrebuje. Tiež obsahujú silné antioxidanty, ktoré chránia oči. Taktiež obsahujú veľa cholínu, ktorý podporuje pamäťovú funkciu mozgu a podporuje sústredenie a koncentráciu.

 

 

Vajcia podporujú chudnutie, sú veľmi sýte jedlo, majú vysoký obsah bielkovín, tie sú najdôležitejšou živinou pri chudnutí. Napriek tomu, že majú vysoký obsah tuku, ľudia ktorí nahradia klasické raňajky obsahujúce obilniny vajíčkami skonzumujú podľa niektorých štúdií menej kalórii a schudnú. Najlepšie vajcia sú tie, ktoré pochádzajú z domáceho chovu, zaiste budú nutrične hodnotnejšie než tie, ktoré zakúpite vo vašom supermarkete za rohom. Pri konzumácii vajec nezabudnite na žĺtok, ktorý obsahuje väčšinu živín vo vajíčku. Môžete zredukovať počet žĺtkov vo vašej rannej praženici, určite však nevyhadzujte všetky. Apropo, vyhadzovanie  žĺtkov. Tie žĺtka, ktoré vy nevyužijete, môže využiť vaša babička alebo susedka v príprave rôznych koláčov a zákuskov. Majme úctu k potravinám a snažme sa byť šetrní!

Zhrnutie: Vajíčka patria medzi najvýživnejšie potraviny na svete. Napriek tomu, že majú veľký podiel tukov a cholesterolu, sú obzvlášť výživné a zdravé.

 

Tučné ryby

ryby

Jedným z mála živočíšnych produktov, ktoré naozaj mnoho ľudí považuje za zdravé, sú tučné ryby. Medzi tučné ryby patrí losos, pstruh, makrela, sardinky, sleď, prípadne im podobné ryby. Všetky tieto ryby sú plné srdcu prospešných omega-3 mastných kyselín, vysoko kvalitných bielkovín a ostatných dôležitých živín. A to najmä vtedy, keď pochádzajú pôvodom z lovu.

 

Štúdie ukázali, že ľudia, ktorí jedia ryby majú menšie riziko srdcových chorôb, depresiu, demenciu a taktiež iné bežné ochorenia. Ak nemôžete (alebo nechcete) jesť ryby, konzumácia rybieho oleja vo forme doplnku stravy môže byť tiež prospešná. Olej z tresčej pečene patrí k tým najlepším, obsahuje všetky omega-3 mastné kyseliny ktoré potrebujete, rovnako ako aj vitamín D.

Zhrnutie: Tučné ryby (napríklad losos) sú plné dôležitých živín, hlavne omega-3 mastných kyselín a bielkovín. Pravidelná konzumácia tučných rýb prospieva zdraviu a znižuje riziko mnohých chorôb.

 

 

Foto: Pixabay

Zdroje:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21676848

https://www.healthline.com/nutrition/10-super-healthy-high-fat-foods

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5577766/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303863/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1308699

 

FitGo

Fitgo.sk portál o cvičení a všetkom, čo s ním súvisí . Prinášame vám kvalitný obsah podložený osobnou skúsenosťou a dôveryhodnými zdrojmi.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo