Predtréningové pumpy

Predtréningové pumpy, stimulanty či jednoducho predtréningovky. Obľuba týchto produktov naberá stále viac na popularite. Prečo? Pretože jednoducho fungujú! Avšak, nie je to len tak. Aj pri užívaní stimulantov je potrebné byť obozretný.

Predtréningovky

Na trhu je mnoho produktov, ako vybrať ten správny?

Čo sú to predtréningovky (predtréningové stimulanty)?

V prípade predtréningoviek hovoríme o skupine doplnkov výživy určených na konzumáciu v období pred tréningom. Ich funkciou je nabudiť organizmus na nasledujúci tréning, a to zvyčajne kombináciou špecifických aminokyselín a látok so stimulačným a podporným účinkom. Môžu byť obohatené o rôzne vitamíny a minerály zlepšujúce účinnosť produktu, výťažky z rôznych rastlín, kreatín alebo o kreatínovú zmes, prípadne iné látky.

Aké látky sa najčastejšie vyskytujú v predtréningovkách a aký je ich význam?

Ako príklad si uvedieme kultový produkt od renomovanej značky BSN s názvom NO-Xplode 3.0. Ako nám napovedá názov, jedná sa o tretiu vylepšenú verziu tohto produktu. Určite odporúčame vyskúšať (naozaj stačí jedna odmerka)!

NO-Xplode 3.0

Aminokyseliny v produkte sú veľmi dôležitou, priam najdôležitejšou zložkou. Podľa mnohých uznávaných odborníkov sú dôležitejšími látkami, než množina stimulačných látok vyskytujúcich sa v produktoch (ako napr. kofeín).

Tento produkt konkrétne obsahuje:

  • Arginín – zvyšuje hladinu NO (efekt napumpovania, zlepšuje napumpovanie). Zvyšuje produkciu rastového hormónu.  Zisti viac o Arginíne.
  • Lyzín – podporuje rast svalov a spevňovanie kostí, taktiež optimalizuje regeneráciu. Zisti viac o Lyzíne.
  • Glycín – patrí k neesenciálnym aminokyselinám, zvyšuje hladinu rastového hormónu, podporuje tvorbu kreatínu a inerváciu.
  • N-acetyl L-tyrozín – neesenciálna aminokyselina, zvyšuje mentálnu bdelosť, pocit pohody a má schopnosť efektívne oddialiť únavu, či už na psychickej alebo fyzickej úrovni.
  • Taurín – zvyšuje silu a objem svalových buniek, disponuje antikatabolickými účinkami.
  • Fenylalanín – zvyšuje hladinu endorfínov a enkefalínov v centrálnom nervovom systéme. Podporuje mentálnu aktivitu športovca.
  • Kreatín zastupuje klasický kreatín monohydrát – ten môže zvýšiť silu, výkon, podporiť regeneráciu a zvýšiť prírastky na váhe.

Stimulačné a podporné zložky (patria sem aj niektoré aminokyseliny, môžeme ich priradiť aj do tejto kategórie) sú zvyčajne zastupované látkami ako kofeín a beta-alanín. V prípade tohto produktu je zloženie obohatené o extrakty z rôznych rastlín.

  • Beta-alanín – je prekurzorom pre tvorbu karnozínu, zvyšuje silu a potláča únavu.
  • Inositol – podieľa sa na metabolizme mastných kyselín, je silným antioxidantom, spolu s cholínom pozitívne ovplyvňujú činnosť mozgu.
  • Cholín – zvyšuje výkon vo vytrvalostných športoch, pozitívne ovplyvňuje nervovú sústavu a schopnosť sústrediť sa.
  • Betaín – okrem iných pozitív má jeho konzumácia za následok podporu vlastnej produkcie kreatínu.
  • Kofeín – okrem nabudenia a zníženia pocitu únavy podporuje využívanie tukov a aeróbnu výkonnosť.
  • Bioflavonoidy z grapefruitu – antioxidant, znižujú zápal a posilňujú telo v mnohých aspektoch (napríklad odolnosť slizníc).
  • Extrakt z hroznových jadierok – silný antioxidant, chráni tkanivá pred poškodením.
  • Extrakt z indického egreša – antioxidant, posilňuje srdce.
  • Extrakt z čierneho korenia – zlepšuje proces trávenia, zvyšuje metabolizmus tela.

Obsahuje taktiež zmes vitamínov a minerálov (C, D, B1, B6, niacín, kyselinu, listovú, B12, pantoténovú kyselinu, horčík).

Popularita tejto kategórie suplementov? Enormná!

Čomu alebo komu možno pripísať zásluhy za tak enormný rozmach a úspech týchto produktov? A je v prípade prílišného užívania predtréningoviek dôvod na paniku?

predtreningova pumpa skusenosti

Dôvody užívania predtréningových prípravkov

Okrem marketingových prvkov vplývajúcich na spoločnosť cvičiacu vo fitkách a ich cenovú dostupnosť je fér ak to ak priznáme, že cvičenie – silový, kondičný alebo kulturistický typ tréningu (v podstate akákoľvek športová aktivita) ide naozaj lepšie s produktmi tejto kategórie. Dôvody?

  • Motivácia – produkty dnešných čias dokážu neskutočne namotivovať. Máte chuť trhať železo a naopak, ste bez chuti opustiť fitko.
  • Výkon na tréningu – viete ísť za hranice svojich možností. Zvládnete viac. Opakovania, série, váha na činke, v prípade vytrvalostných športov je takouto suplementáciou umožnené zvýšiť (jednorázovo alebo iba v niekoľkých tréningoch) tréningový objem (napr. odbehnuté kilometre).
  • Únava minulosťou – po dlhom dni v práci vás predtréningovka jednoducho preberie a podporí váš tréningový výkon (ktorý by inak bol na dve veci).
  • Napumpovanie a prekrvenie – tieto produkty obsahujú zložky podporujúce pocit skvelej pompy (doslova horúcej krvi vo svaloch), s tým evidujeme zlepšený transport látok v tele. Mnohí kulturisti zlatej éry (ale aj dneška) vnímali pocit napumpovanosti ako pozitívum ich tréningu! Preto nevidíme dôvod na to vyhýbať sa mu.
  • Iné – stretol som sa aj so zaujímavým pohľadom na túto problematiku (užívateľ európskej verzie predtréningovky):

Ja ten drive z predtréningovky využívam aj v iných sférach, než je cvičenie. Keď si dám odmerku pred tréningom, drží ma to v namotivovanom móde, urobím kopec práce do školy a fakt dobre sa mi učí. Žiadny Red Bull sa tomuto nevyrovná. Špecifická nálada, cítim sa neskutočne dobre! Patrí mi svet a zvládnem čokoľvek.

 

Iný prípad (užívateľ v Európe zakázanej americkej predtréningovky):

­

Som taký rozhodnejší. Hej, mení ma to. Viem to. Spravím rozhodnutie, poviem niečo niekomu. Občas to potom (nasledujúce ráno) trošku ľutujem… Či som to neprehnal a nemohol byť trošku miernejší.

Existujú nejaké negatíva predtréningovky?

predtréningovka dávkovanie

Každá minca má -rub aj líc . Uvedomujete si tie úžasné pozitíva? My jednoznačne. Avšak… Má to nejaký háčik?

Ak nie ste novic, v prípade užívania produktov tejto kategórie, možno vám len doplníme váš vlastný, skúsenosťami utvorený názor.

Možné negatíva užívania predtréningoviek zhrnieme opäť v niekoľkých bodoch.

  • Premotivovanosť – v podstate vás môže ochudobniť o pozostatky racionálneho myslenia. Váš tréning nezačne rozcvičením a rozohriatím, vy idete hneď pod činku! Lebo chcete, viac ako inokedy, keď ste si ten –čarovný elixír- nepripravili. Ťažká séria tlakov na rovnej lavici bez adekvátneho rozcvičenia môže predznamenať neúspech vášho tréningového snaženia v podobe zranenia! A paradoxne aj nižšieho výkonu. Ten bude zaručene vyšší pri správnom rozcvičení a rozohriatí. A logicky sa výkon zníži v prípade ich absencie.
  • Opustenie systému, vybočenie z tréningového plánu – to sa stáva často. Ak ste si dali tú námahu, vy alebo váš tréner vám napísal tréning a vy v ten tréning veríte (veríte v to, čo robíte), dajte mu šancu. Nemeňte ho s horúcou hlavou len preto, že chcete opäť (tak ako včera) vidieť svoje napumpované bicepsy!
  • Vypnúť tréningový mód? Nemožné!

Ukončiť tréning neznamená len to odložiť slúchadlá, vypnúť shuffle a vypiť proteín. Samotný proces regenerácie musíme zapnúť už počas tréningu (v jeho závere – istá forma -cooldown-). Zníženie adrenalínu, pulzovej frekvencie, katabolických hormónov. Naštartovanie opačných procesov. Psychologické navnadenie na obdobie po tréningu. To všetko je živnou pôdou pre pozitívnu, očakávanú odpoveď tela v podobe zlepšenia!

  • Nespavosť – súvisí s predošlým bodom, zvykne trápiť cvičencov najmä vtedy, ak zvyknete cvičiť v neskorších večerných hodinách.

Nemám poriadny spánok! Ale… Aj tak… Chcem viac, než si môžem dovoliť. Je to negatívum? Rozhodne!

Nespavosť

Je zlé, ak je predtréningovka akýmsi riešením vášho nedostatku spánku. Spánok je nenahraditeľný. Spánok je tak podstatná zložka v procese regenerácie! Bez neho sa akýkoľvek tréningový systém zosype ako domček z karát!

  • Zmena nálad – neporaziteľný hrdina z prostredia činiek môže v domácich podmienkach ľahko vybuchnúť. Najmä ak svoje telo doslova –neukľudnil- po tréningu špecifickými prostriedkami, ktoré by mali byť samozrejmosťou (strečing, cooldown v podobe ležania po dobu niekoľkých minút, -vyváľanie- s pomocou foam rollera, teda penového valca). To môže negatívne ovplyvniť vaše vzťahy.

Je jednoduché vyniesť záverečný verdikt nad predtréningovkami?

Áno aj nie.

Sú osožné? Áno. Vedia byť nebezpečné? V zlých rukách slaboduchých ľudí rozhodne.

Ako užívať predtréningovky?

V nasledujúcich tipoch sa dozviete to, ako využiť predtréningovky vo svoj prospech a prežiť to v zdraví!

tréning

Využívajte predtréningovky obozretne.

O koľko percent vie silný stimulant (predtréningovka) vykopnúť vaše tréningové snaženie? 30 až 50%?

Môžeme polemizovať. Jedno je však isté. Z dlhodobého hľadiska nemožno ísť na 150% v každom tréningu a efektívne to zregenerovať. To platí najmä pre bežných ľudí s povinnosťami, prácou, školou. V naturálnych podmienkach. Táto hranica sa posúva vtedy, ak je vašou jedinou povinnosťou šport.

Preto neodporúčame užívať silné predtréningovky pred každým tréningom. Riešením môže byť ½ dávka. Vhodným sa javí užívanie iba pred tými najťažšími tréningami (tréningom) prípadne pred tréningom, ktorý musí predstavovať najvýraznejší impulz podnecujúci za ideálnych podmienok najvýraznejšie zmeny v našom snažení (napríklad v danom týždni).

Naučte hlavu pracovať vo váš prospech aj bez týchto látok. Je to dôležité. Nespadnite do kategórie ľudí, ktorí nevedia urobiť ani jedinú sériu kľukov bez nejakej formy predtréningového stimulantu!

Vyhovuje vám daný produkt?

Verte nám, nikto vám nedrží pištoľ pri hlave s tým, že musíte minúť produkt až do poslednej odmerky! Ak vám jednoducho nevyhovuje z akéhokoľvek dôvodu (nespavosť, neznesiteľná triaška), vymeňte ho za iný! Toto je naozaj individuálna záležitosť, čo sedí mne, to nemusí sedieť tebe.

Kofeín je často zastúpeným stimulantom v týchto produktoch. Na trhu nájdete aj také produkty, ktoré túto látku neobsahujú. Nájdete v nich aminokyseliny a látky zlepšujúce pocity na tréningu, avšak nie kofeín. To môže prispieť k rýchlosti, akou večer po tréningu zaspíte (bez otravného otáčania a mrvenia sa v posteli) a znížiť riziko nespavosti.

Americké  predtréningové stimulanty.

Úžasne silné, ale využijete ich? Nevykopnú vás až príliš vysoko nad obzor, odkiaľ je naozaj náročné vrátiť sa na zem a efektívne zregenerovať? A otvorene , ste po nich “normálni “? Ak vaše srdce bije ako o život aj vtedy, keď už pred dvanástou hodinu večer ležíte vo svojej posteli, niečo nie je v poriadku! Je potrebné vrátiť sa späť na zem.

Ich nedostupnosť v prípade oficiálnych predajcov v Európe zrejme bude niečím opodstatnená. A riziká v prípade ” podpultového ” predaja jestvujú vždy!

O negatívach (ale aj pozitívach) látok v amerických produktoch si povieme v samostatnom článku.

Máte skúsenosť, ktorá je hodná zverejnenia?

Tešíme sa na vaše postrehy a tipy z oblasti predtréningoviek v  našich recenziách predtréningových stimulantov  Podeľte sa o ne s ostatnými!

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24916558

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4947244/

https://www.healthline.com/nutrition/best-pre-workout-supplements#section2

https://www.healthline.com/nutrition/eat-before-workout#section4

Muscle and Fitness (poster – Kompletní přehled suplementů 2010)

Sorry. No posts in this category yet

Privacy Preference Center

Nevyhnutné cookies

Cookies nevyhnutné pre správne fungovanie webu. Zahŕňajú cookie, ktorá sleduje vaše preferencie ohľadom spracovania osobných údajov (gdpr)

gdpr, cloudflare, wordpress,