Prírodná kĺbová výživa prostredníctvom stravy nie je mýtus, stačí siahnuť po tých správnych potravinách

Naše telo je vystavované deň čo deň stresom odlišného typu. Tie tréningové majú za úlohu vytvoriť istý impulz pre ďalšie napredovanie a dosiahnutie cieľov, zároveň ale dochádza vo väčšej alebo menšej miere k opotrebovaniu štruktúr a tkanív. Asi každý z nás chce zachovať čo najvyššiu úroveň zdravia čo najdlhšie. Okrem výživy svalov je dôležité taktiež pravidelne vyživovať aj pasívny pohybový systém tvorený kosťami a kĺbmi. Výživa kĺbov je témou, o ktorej sa veľa hovorí a píše.

Na našom portáli v tejto sekcii pravidelne apelujeme na benefity plynúce zo správneho zloženia stravy. Jedzte správne, majte vo svojej strave dostatočné množstvo prirodzených a funkčných potravín. Týmto pomôžete vo vyživovaní vašich kĺbov a predĺžite ich životnosť.

 

prirodna vyziva na klby

 

Mnohí športovci sa pozerajú na konzumáciu doplnkov výživy s nevôľou. Buď im neveria, alebo jednoducho chcú postaviť svoj režim na kvalitnej strave a svedomito zvolených potravinách. Životný štýl, to ako často a akým spôsobom sa hýbeme, čo konzumujeme, má významný vplyv aj v oblasti zdravia kĺbov 1. Správna strava a vhodne zvolené cvičenie (šport) má naozaj veľmi dobrý vplyv v tejto oblasti 2.

 

V čom by mala byť špecifická strava podporujúca zdravie kĺbov?

 

Logicky je na prvom mieste dostatok nutrientov. Vápnik, vitamín C, horčík, zinok, vitamín D, kolagén, selén, omega-3 mastné kyseliny. Tieto látky sa v štúdiách objavujú najčastejšie.

 

V ktorých potravinách tieto látky nájsť?

 

Začneme od konca. Budeme sa snažiť predstaviť komplexné riešenia, ktoré dávajú logický zmysel a sú viacúčelovo použiteľné.

Omega-3 mastné kyseliny boli kedysi v tak veľmi veľkom množstve obsiahnuté v jedlách z lososa. Avšak, trend farmárskeho chovu lososa so sebou priniesol zníženie obsahu tejto mastnej kyseliny. Ak máte na túto rybu chuť, zvoľte síce drahšiu, no omnoho chutnejšiu variantu – lososa z lovu.

Väčšina tučných morských rýb pochádzajúcich z lovu bude obsahovať naozaj hodnotné množstvo týchto mastných kyselín. Ak ryby neobľubujete, siahnite po orechoch v prirodzenej forme. Nesolené, nepražené. Kráľom spomedzi potravín v disciplíne obsah omega-3 mastných kyselín je extra panenský olivový olej. Odoláva trendom a je dlhodobo propagovaný a považovaný za zdraviu prospešnú potravinu.

Vápnik je spájaný so zdravým kostí od nepamäti. Mak, sezam, chia semienka, zelerová sušená vňať, mäkké syry, tvaroh, pažítka, lieskovce, mandle… Nemôžeme nespomenúť poctivé jogurty.

Kolagén v podobe rôsolu alebo huspeniny si viete pripraviť aj vy. Želatína na kĺby pripravená v domácich podmienkach (huspenina), je pokrmom podporujúcim zdravie kĺbov. Je nabitá veľmi významnou aminokyselinou s názvom glycín.  Prečítajte si viac o  kolagéne .

Vitamín C je významným antioxidantom chrániacim telo pred zápalovými procesmi 3. Nájdeme ho v citrusoch, paprike, prekvapivo aj vodnom melóne.

Vitamín D? Nebudete preň potrebovať žiaden zázračný prostriedok ani schopnosť alebo peniaze… Jednoducho choďte von a dovoľte vašej pokožke spoznať slnko! Prečo je to tak dôležité? Niekoľko minút na slnku každý deň je prirodzený spôsob pre tvorbu vitamínu D, ktorého nedostatkom trpí veľká časť populácie. Dôvodom je dnešná sedavá doba a zníženie času stráveného v prírode. Tento vitamín je dôležitý v prevencii ochorení kĺbov, medzi ktoré patrí artritída.

A čo to ostatné? Horčík doplníte prostredníctvom orechov, banánov, šošovice, zinok je obsiahnutý v červenom mäse, špenáte a brokolici, kvalitných syroch, strukovinách a obilninách. Medzi významné zdroje selénu patria para orechy, tuniak, morčacie mäso, vajíčka, slnečnica.

 

Užitočný tip na záver:

  • Buďte hydratovaní! Športovci, okrem toho, že hydratácia znamená lepší výkon a dehydratácia jeho zníženie, dostatok tekutín je asociovaný aj s menším rizikom zranenia a zlepšením lubrikácie kĺbov. Preto by ste tento element vašej prípravy alebo rekreačného športovania nemali zanedbávať!

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

Zanechajte komentár alebo skúsenosť

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Doplnky vo výpredaji

FitGo
Registrácia nového účtu
Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
Reset Password