Ako prirodzene zvýšiť produkciu rastového hormónu?

Rastový hormón (Somatotropín) je považovaný za hormón večnej mladosti – v prípade aplikácie spomaľuje proces starnutia buniek. Stimuluje proces delenia buniek a ich regeneráciu. Ľudský rastový hormón je peptidový hormón na bielkovinovej báze, ľudské telo ho za ideálnych okolností vylučuje z prednej časti hypofýzy (predný lalok, tzv. adenohypofýza). V prípade ľudského rastového hormónu je situácia podobná ako v prípade testosterónu – je zneužívaný vo veľkej miere kvôli svojmu pozitívnemu účinku na podporu rastu svalov, sily, športovej výkonnosti, regeneráciu tkanív a rekonvalescenciu po zraneniach 8, 9, 10.

 

 

Podľa autora publikácie ANABOLICS (William Llewellyn) je anabolickým a antikatabolickým hormónom, jeho zvýšená hladina môže byť asociovaná s rastom svalovej hmoty, zvýšením sily, úrovne energie, zlepšením parametrov spojivového tkaniva. Rovnako ako testosterón, aj ľudský rastový hormón pozitívne vplýva na vnímanú kvalitu života 7. V liečebnom procese sa využíva v prípade porúch sekrécie vlastného ľudského rastového hormónu prirodzenou formou, a to v prípade detí aj dospelých. Aj v klinickej praxi by malo byť jeho využitie odborne posúdené s prihliadnutím na možné riziká 4. Aj v prípade rastového hormónu je dôležité poznamenať, že vaša životospráva má na jeho hladiny obrovský efekt, pred akýmkoľvek rozhodnutím skúste zvážiť aj tento dôležitý faktor 31!

 

So zneužívaním ľudského rastového hormónu sa začalo v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Od konca osemdesiatych rokov až do dnešných čias nabral neskutočným spôsobom na popularite. Od roku 2004 (letné OH v Aténach) boli atléti prvý krát testovaní aj na ľudský rastový hormón. Aplikácia tohto hormónu je stále relatívne drahou záležitosťou, rozhodne cenovo nie dostupnou každému športovcovi. Napriek vedeckému pokroku a zníženiu cien v posledných rokoch je cena preparátov z tejto kategórie stále mnohým nedostupná.

 

Je doping témou iba v prípade kulturistiky, fitnes a silových športov? Nie!

Zneužívanie ľudského rastového hormónu spolu s ostatnými zakázanými látkami dopingového charakteru priznal 7-násobný víťaz najprestížnejšej cyklistickej súťaže Tour de France, Lance Armstrong. Toto priznanie rozdelilo ľudí zainteresovaných v cyklistickom svete na dva tábory. Niektorí jeho víťazstvá stále uznávajú, iní nie. Každá zo strán má svoje argumenty, ktorými obhajuje svoj názor.

Ďalším svedectvom o zneužívaní rastového hormónu je úryvok z knihy Tajné preteky, Tyler Hamilton, bývalý profesionálny cyklistický pretekár, držiteľ zlatej olympijskej medaily, v nej opísal pre fanúšikov známu aféru Festina (Tour de France, 1998), jednalo sa o zadržanie kontrabandu vo forme dopingu francúzskymi colníkmi. Liečivá sa mali dostať k športovcom cyklistického tímu Festina. Hamilton k tomuto škandálu uviedol nasledovné:

Bola to moja druhá Tour de France, a ako sa ukázalo, patrila k tým najnezabudnuteľnejším v celej svojej histórii, no rozhodne nie v tom dobrom zmysle slova. Začalo sa to v okamihu, keď francúzska polícia zadržala na hranici sprievodné vozidlo tímu Festina, ktoré riadil ich belgický asistent. V kufri auta bolo toľko podporných látok na zvýšenie výkonnosti, že by si s nimi bohato vystačilo niekoľko lekární. Colníci našli EPO (erytropoetín), konkrétne 234 dávok, 82 ampuliek ľudského rastového hormónu, 160 kapslí testosterónu a aj iné dopingové látky. Obsah kufra sa pravdepodobne ničím nelíšil od zásob, ktoré si na preteky priniesol náš tím, teda US Postal, alebo mnohé iné tímy.

 

 

Riziká zneužívania a vedľajšie účinky  rastového hormónu (a aj iných zneužívaných liečiv) spočívajú najmä v neodbornosti v prípade užívania samotného. Je potrebné si uvedomiť, že aj v prípade klinického využívania týchto látok je evidovaný istý monitoring pacientov, čo u väčšiny športovcov z viacerých dôvodov (najmä v našich podmienkach) neprichádza do úvahy 4.

 

 

Prečo sa populácia potýka s problémom nízkej hladiny hormónov, ktorých hladiny sú asociované so všeobecným zdravým a vitalitou (testosterón a rastový hormón)? Okrem endokrinológom diagnostikovaných špecifických ochorení ovplyvňujúcich sekréciu týchto hormónov je dôvodom nezdravý moderný štýl dnešnej populácie – nedostatok pohybu, spánku, zlé stravovacie návyky, alkohol a iné 5, 6.

 

Skúste zmeniť svoj prístup – jedzte kvalitnejšie, väčšmi sa hýbte, doprajte si kvalitný spánok a eliminujte piatkový alkohol. Ak k tomu pridáte niektorý z nižšie spomínaných produktov, docielite tým zvýšenie hladiny vášho rastového hormónu!

 

Najlepší lekári? Pohyb, zdravšia strava a spánok na úrovni! Nehľadajte výhovorky, vyzujte sa z nich a skoncujte s lenivosťou! Zamyslite sa, ste naozaj odkázaní na zneužívanie liekov? Skúste to aj inak, zdravšou cestou! Farmaceutický priemysel nezbohatne, no vy sa budete cítiť lepšie! Čas oprášiť vašu športovú obuv prichádza!

 

 

Rastový hormón – najlepšie doplnky výživy pre jeho zvýšenie

Nasledujúce doplnky vám môžu pomôcť pri zvyšovaní produkcie rastového hormónu . Ide o výlučne legálne látky na prírodnej báze !

 

1. Gaba

 

Nič vám to nehovorí?

Táto skratka v sebe skrýva pomenovanie kyselina gama-aminomaslová. Je hlavným inhibičným neurotransmiterom (prenášačom informácií medzi nervovými bunkami) v mozgovej kôre 41.

Využíva sa v prípade porúch spánku, štúdie potvrdzujú jej pozitívny účinok na uvoľňovanie rastového hormónu 42.

Jedna z najznámejších prác prišla až na 400% zvýšenie ľudského rastového hormónu počas odpočinku a 200% zvýšenie po cvičení 43.

Rastový hormón a jeho uvoľňovanie (produkcia) je späté s kvalitou vášho spánku. GABA zlepšuje váš spánok a tým aj produkciu tohto hormónu počas neho 44, 45.

V každom prípade, vždy sa jednalo o krátkodobé zvýšenia úrovní rastového hormónu, dlhodobé benefity z užívania tejto látky zostávajú nejasné a veda ich má za úlohu objasniť 46, 47.

Suplementácia touto látkou má za následok krátkodobé zvýšenie ľudského rastového hormónu.

 

2. Arginín

 

Arginín je medicínskymi zdrojmi považovaný za poloesenciálnu aminokyselinu, ktorá je dôležitým substrátom pre produkciu oxidu dusnatého (NO) 32.

Zaujímavosťou je fakt, že väčšina ľudí ho užíva v období okolo tréningu. Ak je ich cieľom zvýšiť úroveň rastového hormónu, nie je to práve vhodný postup. Jedna zo štúdií preukázala to, že takéto užívanie má buď minimálny alebo žiadny účinok na hladiny rastového hormónu 33.

Naozaj zaujímavým zistením je to, že konzumáciu arginínu pre potreby zvýšenia úrovne hladín rastového hormónu podporujú štúdie, v ktorých nefiguruje cvičenie 34, 35.

Jedna z takýchto štúdií sledovala vplyv konzumácie arginínu na uvoľňovanie rastového hormónu. Jedinci konzumovali buď 6-10 g alebo 15-20 g arginínu za deň. Výsledok? Skupina konzumujúca nižšie množstvo 6-10 g) neevidovala zvýšenie tohto hormónu, naopak skupina konzumujúca vyššie množstvo zaznamenala približne 60% nárast úrovne hladín ľudského rastového hormónu počas spánku 36.

Vyššie dávky doplnku výživy s obsahom arginínu môžu pozitívne ovplyvniť produkciu rastového hormónu, avšak nie v prípade konzumácie v období okolo tréningu.

 

3. Beta-Alanín

 

Patrí k neesenciálnym aminokyselinám, ktoré môžu byť syntetizované v pečeni, prípadne ju možno získať zo stravy (biele a červené mäso).

Tento doplnok výživy nabral na popularite vďaka tomu, že je substrátom karnozínu 37, čo je látka považovaná niektorými odborníkmi za látku večnej mladosti a vitality.

Drvičov železa zaiste poteší zistenie, že v prípade konzumácie 4,8 g tejto látky pred tréningom došlo k 22% zvýšeniu počtu opakovaní 39.

Podľa jednej zo štúdií môže beta-alanín zlepšiť úroveň vnímania únavy a biochemické parametre spojené s únavou svalov 38, v tejto oblasti je ale zaiste potrebný ďalší výskum.

Z týchto hľadisk je vhodnejší pre užívanie v období okolo tréningu, bude tomu tak aj v prípade snahy o maximalizáciu úrovní rastového hormónu?

Áno! Beta-alanín môže krátkodobo zvýšiť úroveň hladín rastového hormónu a to najmä v období počas a tesne po tréningu 40.

Táto látka so sebou prinesie viacero pozitív. Mala by byť zakomponovaná do vašej tréningovej suplementácie. V jej prípade boli evidované krátkodobé zvýšenia hladín rastového hormónu.

 

 

4. Melatonín

 

Americké dáta znejú nesmierne kruto – zhruba 50 až 60 miliónov obyvateľov USA eviduje zlý spánok.

Nedostatočná kvalita spánku vás oberá o energiu, znižuje vašu produktivitu a zvyšuje riziko rôznych ochorení, napríklad vysokého krvného tlaku a cukrovky 51.

Ako sme zmieňovali vyššie, existuje prepojenie medzi kvalitou spánku a úrovňou prirodzenej produkcie ľudského rastového hormónu. Melatonín vie s kvalitou spánku významne pomôcť, preto je pre nás zaujímavý.

Patrí medzi telu vlastné látky, je ním prirodzene produkovaný v epifýze, avšak môžeme ho nájsť aj v iných oblastiach tela 52, 53.

Hormón spánku – to je jeho synonymum. Jeho účinkom by za ideálnych okolností malo byť to dať telu impulz k tomu, aby ste upadli do hlbokého spánku rýchlejšie 54.

Pomáha korigovať teplotu tela, krvný tlak a hormonálne hladiny tela 55, 56, reaguje na stmievanie a signalizuje telu to, že je čas na spánok 57. Zaujímavé je, že ranné svetlo znižuje jeho produkciu a dáva tak telu na vedomie, že je čas vstať 58.

Melatonín je v tele prirodzenou látkou, za optimálnych podmienok je ním produkovaný. Na trhu sú mnohé doplnky výživy obsahujúce túto látku. Pomôže vám zlepšiť kvalitu vášho spánku, jestvuje tak významný predpoklad pre to, že tým pádom podporíte uvoľňovanie ľudského rastového hormónu.

 

 

5. Glutamín

 

Táto neesenciálna (v niektorých prípadoch poloesenciálna) aminokyselina sa v hojnom počte vyskytuje v krvnom obehu. Plní rôzne biochemické potreby 49. Je napríklad zodpovedný za isté imunitné funkcie – predstavuje významný palivový zdroj pre biele krvinky a niektoré bunky čreva 50.

Je evidovaná štúdia, v ktorej došlo ku krátkodobému zvýšeniu hladín rastového hormónu o 78% 48.

Ak váš nápoj pred / po / počas tréningu bude obsahovať glutamín, zvyšujete tým pravdepodobnosť toho, že sa úroveň vášho rastového hormónu krátkodobo zvýši.

6. Kreatín

 

Kreatín je zvláštnou látkou. Mám pocit, že máloktorý doplnok výživy polarizoval odbornú aj laickú fitnes verejnosť viac, než kreatín. Viac všeobecných informácií o ňom sa môžete dozvedieť po kliknutí sem.

Aký bol okamžitý účinok na sekréciu (uvoľňovanie) ľudského rastového hormónu v prípade konzumácie kreatínu? V prípade skonzumovania 20 g kreatínu došlo k (relatívne krátkodobému) zvýšeniu hladín rastového hormónu po dobu 2-6 hodín 59.

Uvedomujeme si fakt, že podobných štúdií s využitím kreatínu je veľmi málo a ďalší výskum je nutný. V každom prípade, existuje predpoklad, že kreatín môže pomôcť krátkodobo zvýšiť úroveň hladín ľudského rastového hormónu.

 

Táto zmes kreatínov dopadla v našej recenzii perfektne!

 

 

 

 

Použitá literatúra:

William Llewellyn – ANABOLICS (2011)

Tyler Hamilton a Daniel Coyle – Tajné preteky (2012)

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo