Váš sprievodca srvátkou a srvátkovým proteínom – Prečo je dnes srvátka tak vyhľadávaná športovcami?

Termíny srvátkový proteín, srvátka, whey, whey proteín. To všetko nájdeme takmer v každom overenom e-shope s doplnkami výživy. Popularita produktov na báze srvátkového -whey- proteínu je právom opodstatnená! Prečo je to tak? Priatelia, odpovede na to, kvôli čomu sme si dovolili uviesť toto tvrdenie, prináša tento článok.

 

Čo je srvátka?

milk fotografia

Je produktom mliekarenského priemyslu. V proteínoch zväčša nájdeme srvátkovú zložku vyrobenú z mlieka kravského, no mnohých dozaista prekvapí, že je možné natrafiť aj na proteín z kozej srvátky.

Jedná sa o sérum pôvodom z mlieka, ktoré vzniká odstránením kazeínovej bielkovinovej zložky.

Srvátka je výnimočná vysokým obsahom bielkovín (makronutrient) s úžasnou biologickou hodnotou, taktiež vyčnieva nad ostatnými zdrojmi bielkovín obsahom významných mikronutrientov (vitamínov i minerálov).

Štúdie potvrdzujú pozitívny vplyv tejto látky získanej z mlieka na zdravie človeka. Rôznorodé využitie si našla nielen v potravinárskom priemysle.

Srvátka ako taká obsahuje okrem bielkovín (proteínov) taktiež laktózu (=mliečny cukor). Ten môže spôsobovať tráviace ťažkosti, no ako sa dozvieme v riadkoch nižšie, nepredstavuje to až taký problém, pretože určité druhy srvátkových (proteínových) doplnkov výživy (suplemenov) obsahujú iba zanedbateľné množstvo.

 

 

Srvátkový proteín.

Proteín (whey), je nám všetkým dôverne známy. Poznáme ho ako produkt zabalený v dózach či vrecúškach. Vo forme proteínu s obsahom srvátkového koncentrátu (označenie WPC = whey protein concentrate) zvykne obsahovať určité množstvo laktózy. To nemusí vyhovovať každému, môžu sa objaviť isté problémy s trávením.

 

Srvátkový koncentrát Impact Whey Protein (MyProtein).

 Impact Whey Protein

 

Zistiť viac o tomto produkte 👈

V prípade, ak zvolíme izolát (WPI = whey protein isolate), dosiahneme výrazné zníženie obsahu laktózy v produkte. Tá sa v procese spracovania srvátky na izolát stráca, minimalizuje sa jej obsah v produkte. Izolát vyhovuje širšiemu spektru cvičencov a je o level vyššie aj vzhľadom na kvalitu obsahovaných proteínov. Prejsť na recenziu tohto proteínu.

 

100% Whey Gold Standard Protein od Optimum Nutrition obsahuje z väčšej časti srvátkový izolát.

 

Zistiť viac o tomto produkte 👈

Prejsť na recenziu tohto proteínu.

 

Aké benefity prináša srvátkový proteín?

 

V prvom rade sa jedná o doplnok výživy s obsahom bielkoviny vysokej biologickej dostupnosti.

Obsahuje komplexné spektrum esenciálnych aminokyselín, teda takých, ktoré telu musíme dodať z externých zdrojov – zo stravy / doplnkov výživy. Telo si ich nevie vytvoriť.

Je veľmi ľahko stráviteľný, najmä vo forme izolátu, prípadne hydrolyzátu (momentálne najrýchlejšie stráviteľný bielkovinový produkt). Oplýva obsahom aminokyselín s rozvetveným reťazcom (takzvané BCAA), štúdie potvrdzujú pozitívny vplyv na rast svalov (hypertrofiu) a regeneráciu po silových alebo vytrvalostných cvičeniach.

Rýchla stráviteľnosť a rozbitie bielkovinovej zložky na aminokyseliny sú nasledované vstrebávaním do krvného obehu . Nasleduje transport v rámci rozličných štruktúr v tele a naštartovanie anabolického procesu.

 

Najrýchlejšie stráviteľný proteín – hydrolyzát. Patrí k nim aj úžasný Extrapep HD (Aone).

 

Zistiť viac o tomto produkte 👈

 

 

Štúdie a poznatky o srvátkovom proteíne.

 

1.) Srvátkový proteín podľa nich môže pomôcť v snahe o vybudovanie svalnatej postavy a jej udržaní. Podávanie srvátkových produktov pacientom s rizikom straty svalovej hmoty je v bežnej klinickej praxi časté a známe.

2.) Srvátka pomáha v zotavení po ťažkých cvičeniach a môže pomôcť vo zvýšení svalovej sily a k lepšej odozve na tréning.

3.) Jedna zo štúdií v ktorej figurovali mladí muži uvádza, že srvátka zvýšila potréningovú svalovú syntézu proteínov o 31% viac v porovnaní s proteínom zo sóje. V porovnaniach s kazeínom sa prišlo dokonca na 132 % rozdiel.

4.) Podľa iných štúdií, v ktorých figurovali jedinci s normálnou hmotnosťou, ale aj tí s nadváhou, dospeli vedci k záveru, že srvátkový proteín môže zlepšiť telesnú kompozíciu znížením tukovej zložky a zvýšením svaloviny.

5.) Poznatky poukazujú aj na fakt, že srvátkový proteín môže znižovať chuť do jedla viac, než iné typy bielkovín.

6.) V jednej zo štúdií sa výskumníci rozhodli poskytnúť chudým mužom štyri odlišné druhy bielkovín v tekutej forme. Tie konzumovali v rôznych dňoch. Srvátková bielkovina viedla k najväčšiemu poklesu chuti do jedla.

7.) Štúdie poukazujú aj na možné zníženie zápalových procesov. Niektoré dôkazy predstavujú zlepšenie ukazovateľov indikujúcich zdravie srdca v prípade ľudí trpiacich obezitou alebo nadváhou.

 

 

Záver a naše odporúčanie?

Konzumácia srvátkového proteínu predstavuje veľmi vhodný spôsob ako doplniť príjem bielkovín. Jeho rýchle štiepenie je nasledované rýchlym vzostupom aminokyselín. Tie podnecujú rast svalovej hmoty a sily. Je tiež vhodná v redukčných diétach – môže znížiť váš apetít a podporiť stratu tuku. Najvhodnejším časom pre jeho konzumáciu je obdobie okamžite po tréningu.

 

 

zdroj

FitGo

Fitgo.sk portál o cvičení a všetkom, čo s ním súvisí . Prinášame vám kvalitný obsah podložený osobnou skúsenosťou a dôveryhodnými zdrojmi.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo