Nežite v omyle – pečenie koláčikov a príprava dezertov nemusí byť spojená výhradne s niečím nezdravým – týchto 5 tipov pozdvihne zdravie vašich receptov!

Čo považujeme za nezdravé na tradičnom pečení ? Vo väčšine prípadov je to obsah  nasýtených tukov a cukrov v tak významnej miere, v ktorej naozaj nemôžu tieto látky pôsobiť zdraviu prospešne (najmä v prípade  prílišnej konzumácie).  Chybou je taktiež absencia čerstvých sezónnych a lokálnych surovín (primárne ovocie a zelenina) a nahrádzanie týchto skvelých produktov za rôzne mrazené a konzervované potraviny. A ako ste na tom s používaním umelých farbív a aróm ? Používate ich ?

 

  1. Základom je kvalitná múka

 

Ak chcete napiecť naozaj  zdravo,  váš recept by nemal obsahovať iba štandardnú bielu múku. Tá disponuje vysokým glykemickým indexom a nedisponuje tak nutrične zdraviu prospešným profilom, ako iné celozrnné múky. Môžete siahnuť po špaldovej múke, s tou sa nám pracuje naozaj dobre. Kokosová múka má taktiež svoje miesto vo vašej kuchyni, má naozaj významne nízky obsah sacharidov. Môže vám významne pomôcť v procese chudnutia (zdroj). Ak chcete rýchlo napiecť  a obchod s podobnými produktmi máte ďaleko, vyskúšajte jednoduchú prípravu kvalitnej domácej „múky“. V mixéri rozdrvte na prach akékoľvek ovsené vločky, ktoré máte po ruke a využite ich takto vo svojom pečení. Vločky sú cenovo veľmi dostupnou potravinou a medzi pozitíva vločiek patrí  okrem iného vysoký obsah vlákniny (zdroj).

 

 

  1. Niečo sladké

 

Klasický biely rafinovaný cukor s vysokým glykemickým indexom nemusí byť pravidlom. Využiť môžete taktiež napríklad produkty, akými sú med alebo sušené ovocie. Tie sa používali  na osladenie chleba už v staroveku. História inšpiruje, moderná veda vzdeláva. Vedeli ste napríklad to, že med je surovinou s antibakteriálnym potenciálom (zdroj)?

 

 

  1. Aký tuk pri pečení používate ?

 

Nízka cena palmového oleja spôsobuje to, že niektorí výrobcovia sa ho snažia vtlačiť do tukových produktov určených na pečenie, rovnako aj do hotových výrobkov obsahujúcich tuk z kategórie pochutín a trvanlivého pečiva. Nájdete ho napríklad aj ako primárne použitý tuk v populárnom 7-dňovom croissante, vedeli ste o tom? Čo takto vyskúšať niečo nové ? Nechajte kokosový tuk stuhnúť vo vašej chladničke a vymastite ním plech. Jeho lipidový profil je neporovnateľné lepší než ten  s ktorým disponuje palmový olej (zdroj). Preto je vhodné nájsť miesto pre kokosový olej vo vašej kuchyni.

 

 

  1. Čokoládové polevy

 

Poznáte tie čokoládové polevy s čias minulých ? Áno, narážam na tie kolieska tváriace sa ako čokoláda. Cukrári ich využívajú na prípravu rôznych poliev, práve kvôli jednému prozaickému dôvodu – pre väčšinu bežnej populácie chutí prijateľne, dobre a ľahko sa s ňou pracuje a je lacnou surovinou. Vy však zaiste nepečiete každý deň, preto si jednoznačne môžete dovoliť z vysoko percentnej a kvalitnej čokolády. Tá obsahuje oveľa menej cukrov a má  významne lepší  lipidový (tukový) profil. Jednoducho ju roztopte a vylejte na váš koláčik alebo zákusok, následne rýchlo ozdobte kokosovými hoblinami alebo nastrúhanými orechmi. Zaujímavosťou je, že kvalitná horká čokoláda môže pomôcť so znížením krvného tlaku (zdroj).

 

 

  1. Svieže a čerstvé ovocie

 

Nie je väčší gastronomický hriech  než to, keď počas krásnych slnečných dní siahnete v prípade dezertov či koláčov po mrazenom alebo konzervovanom ovocí. Jednoznačne sa snažte pracovať s lokálnymi produktmi, veď domáce marhule, jablká, čerešne, jahody, maliny alebo černice či čučoriedky nie sú ničím ochudobnené v porovnaní  s exotickým ovocím . To môžete využívať v chladnejších mesiacoch, kedy čerstvé, domáce ovocie nevídať v takej miere ako v tých teplejších dňoch roka. Vložíte do košíka bežné supermarketové ovocie ? Alebo siahnete po ovocí  z domácich podmienok ? Vážení, to domáce ovocie svojou chuťou vynikne omnoho viac než to supermarketové. Skúste  si niekedy porovnať chuť čerstvo odtrhnutej jahody alebo maliny s chuťou toho, čo zoženiete v supermarkete. Jednoznačne mi dáte za pravdu. V neposlednom rade je taktiež dôležitý obsah zdraviu prospešných flavonoidov v ovocí (zdroj).

 

 

 

Inšpirovali ste sa ? Vneste  do svojho varenia sviežosť, čerstvosť, kus zdravia. Na vašom zdraví a taktiež na zdraví vašej rodiny vám predsa musí záležať.

Študent FTVŠ UK Bratislava, odbor Trénerstvo - fitness, kulturistika a silový trojboj. Certifikovaný tréner. Majster sveta v silovom trojboji. Venuje sa silovému tréningu, práci na estetickej postave. Trénerskej praxi sa venuje v Bratislave.

Tešíme sa na váš názor !

      Zanechajte komentár alebo skúsenosť

      Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

      FitGo
      Registrácia nového účtu
      Staň sa plnohodnotným členom FitGo komunity, nastav si profilový obrázok a rezervuj si svoje unikátne meno
      Reset Password